verschil demand generation en lead generation

Het verschil tussen demand generation en lead generation

Demand generation is een nieuwe stroming binnen marketing. Als je demand generation vergelijkt met lead generation, zie je dat deze eerste meer inzet op inspiratie en branding. Leadgeneratie zet vol in op het genereren van zoveel mogelijk leads door het inspelen op (latente) behoeften.

Wat is het verschil tussen demand generation en lead generation?

Wat zijn nu de verschillen tussen lead generation en demand generation? Zijn de verschillen werkelijk zo groot? Of zijn er ook overeenkomsten? Het grootste verschil zit ‘m volgens mij in de manier van segmenteren van leads. Bij lead generation willen we zo veel mogelijk leads vangen met ons sleepnet, waarna we de meest waardevolle eruit halen en de bijvangst weggooien. Bij demand generation gaan we vanaf het begin veel selectiever te werk.

Natuurlijk zijn de verschillen niet zo zwart-wit als hieronder beschreven. Er zijn best wat nuances en overlap. Binnen je marketingplan is er ongetwijfeld ruimte voor zowel lead generation als demand generation. Sterker nog, ik denk dat ze elkaar goed kunnen aanvullen.

In de onderstaande tabel heb ik lead generation op de belangrijkste punten vergeleken met demand generation. In een opsommingen geef ik de belangrijkheid weer, waarbij 1 het belangrijkste is. Wat vind jij? Ik hoor het graag in het commentaar hieronder!

KenmerkLead generationDemand generation
Focus
  1. Generen van MQL’s
  2. Verzamelen van data.
  1. Genereren van (brand) awareness, inspireren
  2. Genereren SQL’s
Conversieproces
  1. Van suspect naar MQL door ruil van persoonsgegevens voor gated content
  2. Van MQL naar SQL; een nurturing campagne maakt lead klaar voor overdracht Sales,
  1. Suspect wordt geïnspireerd door non-gated content
  2. Suspect bepaalt moment van contact opnemen, bijvoorbeeld via een contactformulier en wordt SQL
Lead filtering
  1. Actieve conversie zorgt voor een hoge leadgeneratie met een lage conversiekans tot klant
  2. Filtering door middel van campagne / leadscoringmodel
  1. Passieve conversie zorgt voor lage leadgeneratie met hoge conversiekans tot klant.
  2. Filtering door middel van salesgesprek
Inzet van contentDoel content
Diverse soorten content. Boodschap gebaseerd op de behoefte van de prospect met als doel maximale leadgeneratie. 

Content distributie
Blogs en social media posts genereren traffic naar website. Hier vindt conversie naar MQL plaats o.b.v. gated content.

Website vormt centrale content hub.

Aard content
  1. Probleemoplossend
  2. Onderwijzend
  3. Inspirerend
Typische onderwerpen
Hoe start je met…?
Waar op letten als…?
Gratis demo
Doel content
Diverse soorten content. Boodschap gebaseerd op de behoefte van de prospect met als doel inspiratie en (brand) awareness. 

Content distributie
Uitwisseling van informatie vindt veelal inline via socialmedia-kanalen plaats of via non-gated content.  

Website en socialmedia vormen information hub.

Aard content
  1. Inspirerend
  2. Branding
  3. Onderwijzend
Typische onderwerpen
Wat is…?
Waarom…?
De 5 beste manieren om…
TrafficAds, Transactionele zoekopdracht search engine (Google, Bing)

Kanalen
  1. SEA / SEO
  2. social media
  3. dark social
Doel
  1. traffic naar website genereren
  2. awareness genereren
Socialmediakanalen (LinkedIn, Tik-tok, Youtube)

Kanalen
  1. social media
  2. dark social
  3. SEO
  4. SEA
Doel
  1. (brand) awareness genereren
  2. traffic naar website genereren
Tooling en skillsLeunt sterk op techniek en kennisoverdracht.

Techniek
Marketing automation, social media tools.

Skills
Content creatie, E-mailmarketing, SEO, Social media-marketing.
Leunt veel minder sterk op techniek, meer op kennisoverdracht.

Techniek
Social media tools. Form-conversie.

Skills
Social media-marketing, Content creatie, SEO.
Belangrijkste metrics
Paid media
CTR
CPC

Earned media
CTR
views

Owned media
page views
form submits
conversies
open rates / CRT
kanaalattributie
Earned media
views

Owned media
page views
form submits
conversies

Paid media
views
CPV
tabel: Verschillen tussen lead generation en demand generation

Leave a reply