Demand generation is een nieuwe stroming binnen marketing. Als je demand generation vergelijkt met lead generation, zie je dat deze eerste meer inzet op inspiratie en branding. Leadgeneratie zet vol in op het genereren van zoveel mogelijk leads door het inspelen op (latente) behoeften.
Wat is het verschil tussen demand generation en lead generation?
Wat zijn nu de verschillen tussen lead generation en demand generation? Zijn de verschillen werkelijk zo groot? Of zijn er ook overeenkomsten? Het grootste verschil zit ‘m volgens mij in de manier van segmenteren van leads. Bij lead generation willen we zo veel mogelijk leads vangen met ons sleepnet, waarna we de meest waardevolle eruit halen en de bijvangst weggooien. Bij demand generation gaan we vanaf het begin veel selectiever te werk.
Natuurlijk zijn de verschillen niet zo zwart-wit als hieronder beschreven. Er zijn best wat nuances en overlap. Binnen je marketingplan is er ongetwijfeld ruimte voor zowel lead generation als demand generation. Sterker nog, ik denk dat ze elkaar goed kunnen aanvullen.
In de onderstaande tabel heb ik lead generation op de belangrijkste punten vergeleken met demand generation. In een opsommingen geef ik de belangrijkheid weer, waarbij 1 het belangrijkste is. Wat vind jij? Ik hoor het graag in het commentaar hieronder!
Kenmerk | Lead generation | Demand generation |
---|---|---|
Focus |
|
|
Conversieproces |
|
|
Lead filtering |
|
|
Inzet van content | Doel content Diverse soorten content. Boodschap gebaseerd op de behoefte van de prospect met als doel maximale leadgeneratie. Content distributie Blogs en social media posts genereren traffic naar website. Hier vindt conversie naar MQL plaats o.b.v. gated content. Website vormt centrale content hub. Aard content
Hoe start je met…? Waar op letten als…? Gratis demo | Doel content Diverse soorten content. Boodschap gebaseerd op de behoefte van de prospect met als doel inspiratie en (brand) awareness. Content distributie Uitwisseling van informatie vindt veelal inline via socialmedia-kanalen plaats of via non-gated content. Website en socialmedia vormen information hub. Aard content
Wat is…? Waarom…? De 5 beste manieren om… |
Traffic | Ads, Transactionele zoekopdracht search engine (Google, Bing) Kanalen
| Socialmediakanalen (LinkedIn, Tik-tok, Youtube) Kanalen
|
Tooling en skills | Leunt sterk op techniek en kennisoverdracht. Techniek Marketing automation, social media tools. Skills Content creatie, E-mailmarketing, SEO, Social media-marketing. | Leunt veel minder sterk op techniek, meer op kennisoverdracht. Techniek Social media tools. Form-conversie. Skills Social media-marketing, Content creatie, SEO. |
Belangrijkste metrics | Paid media CTR CPC Earned media CTR views Owned media page views form submits conversies open rates / CRT kanaalattributie | Earned media views Owned media page views form submits conversies Paid media views CPV |