Zoekmachine-optimalisatie is een belangrijk onderdeel van Inbound Marketing. Inbound Marketing draait immers over vindbaar zijn. Jaarlijks neemt het aantal websites met 50 miljoen toe. Tel daarbij op dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste 5 á 10 zoekresultaten en u begrijpt dat zoekmachine-optimalisatie enorm belangrijk is.

In dit hoofdstuk geef ik tips over hoe u zelf aan de slag kunt gaan met zoekmachine-optimalisatie.

Wat is zoekmachine-optimalisatie?

Attribution Some rights reserved by shahsjunkieZoekmachine-optimalisatie is een onderdeel van de inbound marketing strategie. Hierbij proberen we een website ook goed begrijpbaar te maken voor een zoekmachine zoals

Google. In het Engels wordt vaak de term Search Engine Optimalisation (SEO) gebruikt. Het is meer dan een website vol typen met zoekwoorden. Door informatie gestructureerd aan te bieden, komt de site hoger in de zoekresultaten. Zoekmachine-optimalisatie is geen exacte wetenschap, sterker nog Google doet haar uiterste best haar exacte werking geheim te houden.

Geen tovermiddel

Zoekmachine-optimalisatie is ook geen tovermiddel. Het is geen trucje. Als het een eenvoudig trucje was stond iedereen op 1. Het is een onderdeel van je online marketingstrategie. Alle onderdelen van je marketingstrategie zorgen er samen voor dat je beter scoort met je website. Alleen SEO uitvoeren heeft maar beperkt resultaat.

Zoekmachine-optimalisatie in 8 stappen

Zoekmachine-optimalisatie bestaat uit een aantal opeenvolgende stappen. De onderstaande concrete tips helpen u om hoger in de zoekresultaten te komen.

Wie zijn uw klanten?

Dit is de start: de mensen waar u het allemaal voor doet, ook wel uw klanten. Geef antwoord op de volgende vragen:

  1. Welke type bedrijven wil ik als klant (MKB, MGB, Corporate)?
  2. Welke personen zijn beslissingsbevoegd?
  3. Op welke zoekwoorden zoekt ieder van hen om mijn diensten te vinden?

We gaan er van uit dat ieder van deze personen op een andere manier informatie zoekt. Deze moeten dus allen anders benaderd worden. Al deze personen krijgen daarom een eigen landingspagina, een pagina geoptimaliseerd voor hem of haar.

Welke zoekwoorden gebruiken uw klanten?

Het is noodzakelijk om te weten welke zoekwoorden uw doelgroep gebruikt. Google heeft daar een mooie tool voor: de Google Keyword Planner. Deze geeft voor opgegeven zoekwoorden alternatieven, voorzien van de populariteit.

  1. Noteer de meestgebruikte passende zoekwoorden per beslisser. Hier gaan we onze teksten op optimaliseren.
  2. Noteer de frequentie van dit woord en de mate van concurrentie.

Wie zijn uw concurrenten?

Heeft u enig idee wie uw concurrenten zijn voor de genoteerde zoekwoorden? Een concurrentie-analyse is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

  1. Zoek in Google op de genoteerde zoektermen.
  2. Welke top 10 van concurrenten komt u tegen? Ga de strijd aan met nummer 1!
  3. Heeft u een veelvoorkomend zoekwoord met een hele sterke concurrent? Dan kan het een overweging zijn hier niet op te concurreren. Een kleine ICT’er haalt het niet bij de marketingbudgetten van IBM.
  4. Op welke pagina komt u terecht op de website van de concurrent? Hoe gebruikt de concurrent de zoekterm?
    1. Waar?
    2. Hoe vaak?
    3. Hoe?
    4. Wat is de URL?

Waar staan we nu?

We starten met een nul-meting. Zo kunnen we later zien of de zoekmachine-optimalisatie zijn vruchten afwerpt.

  1. Zoek in Google op de genoteerde zoektermen.
  2. Noteer de positie van uw website.

Schrijven van een landingspagina

Nu kunnen we starten met schrijven. We creëren voor iedere persoon uit de doelgroep (buyer persona) een landingspagina. Een landingspagina is een pagina, ontwikkeld om een buyer persona te lokken, door het verhaal af te stemmen op zijn zoekopdracht. We schrijven het verhaal specifiek voor deze persoon en verwerken de belangrijkste zoekterm(en), aangevuld met gerelateerde content. De landingspagina bevat vervolgens een Call to Action, een actie waarvan u wilt dat de bezoeker deze uitvoert. Bijvoorbeeld het inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Het schrijven van een landingspagina is meer dan het zoekwoord zo vaak mogelijk herhalen. Houd rekening met:

  1. Een duidelijk focus.
    Bouw de tekst logisch op en gebruik SEO zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden in:

    1. in het adres (URL) van de pagina
    2. titels (H1 – H3) gebruikt u het zoekwoord voor optimalisatie
    3. eerste alinea en volgende alinea’s
    4. cursief en vet
    5. als naam van plaatjes en als ALT-tekst
    6. in een link
  2. Structuur
    Voor iedere tekst geldt: structuur! Neem de lezer mee in uw verhaal en werk naar een ontknoping: wat u wilt van de lezer? Zorg dat de lezer verder wil lezen. Gebruik niet te veel tekst en duidelijke kopjes die aanmoedigen tot lezen. Een goed model is het AIDA-model.
  3. Keyword density
    Gebruik het gekozen zoekwoord niet te vaak (dit wordt gezien als spam), maar ook niet te weinig (u wordt niet gevonden). Zorg ervoor dat uw tekst leesbaar is en niet irritant. Zoekmachine optimalisatie is meer dan zo vaak mogelijk een woord gebruiken! Gebruik ook eens synoniemen.
  4. Unieke, originele en zinvolle content
    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: gebruik unieke content. Neem geen teksten over uit uw eigen site of een site van anderen. Dubbele content wordt afgestraft! Een goed zinvol verhaal wordt extra beloond: mensen zullen het graag delen en een link naar uw website opnemen.
    Voor een landingspagina gebruikt u 300-600 woorden.
  5. Kijk hoe uw concurrent het doet!

Resultaten meten na zoekmachine-optimalisatie

Het duurt even voor de wijzigingen zichtbaar worden. Hoe vaker u wijzigingen maakt, hoe sneller Google uw website indexeert. Zoek na een week of twee opnieuw naar de geselecteerde termen. Ziet u al verbeteringen?

Pagerank en backlinks

Pagerank is de methode die Google gebruikt om pagina’s (niet websites) te rangschikken. Eenvoudig gezegd: Google gaat er van uit dat een pagina waar veel websites en social media naar linken, belangrijker is dan een pagina met minder verwijzingen.  Pagerank wordt uitgedrukt in een getal van 1 tot 10. Een pagina die linkt naar een andere pagina geeft een stukje pagerank door naar de pagina waar deze naar linkt. Hoe meer belangrijke pagina’s naar u linken, hoe hoger uw pagerank. Ook binnen de site geven pagina’s pagerank aan elkaar door.

Pagina’s die naar u linken heten backlinks. Aan het einde noem ik enkele tools om backlinks te achterhalen. Het aantal backlinks, de kwaliteit en de context bepalen voor een groot deel van uw positie in Google, al wordt social media steeds belangrijker. Zorg er voor dat er continu mensen naar uw website linken. Hoe doet u dat? Door het aanbieden van zinvolle content! Bezoekers zullen dan sneller een verwijzing naar uw site opnemen.

Koop nooit links! Door het kopen van verwijzingen vervuilt u de zoekresultaten en dat kan zorgen voor uitsluiting door Google.

En nu verder…

Zoekmachine-optimalisatie is iets van een lange adem. Blijf continu uw website aanpassen en verbeteren. Google is gek op nieuwe originele content! Maar hou ook uw concurrentie in de gaten!

  • Wijzig continu uw website door het plaatsen van nieuwe geoptimaliseerde web content.
  • Zorg voor zo veel mogelijk links van andere websites.

5 belangrijkste gratis SEO tools

Er zijn op internet diverse gratis tools die het verzamelen van informatie voor uw zoekmachine-optimalisatieproject eenvoudiger maken.

  • Voor WordPress is er een gratis tool van Yoast die uw artikelen voor het plaatsen analyseert op dichtheid van zoektermen, leesbaarheid en u tips geeft om de tekst te verbeteren. Een must!
  • Google Analytics vertelt u alles over uw bezoekers, inclusief de woorden waarop zij zochten.
  • De Google Keyword Planner geeft u inzicht in waar mensen op zoeken en hoe vaak een bepaald zoekwoord gebruikt wordt.
  • SEO SERP Workbench is een Chrome plugin voor het bijhouden van de positie van uw site en die van uw concurrenten, gebaseerd op een bepaald zoekwoord.
  • De Moz toolbar geeft diverse soorten informatie belangrijk voor zoekmachine optimalisatie, zoals pagerank, backlinks, domain en page authority.

Zoekmachine-optimalisatie vs. adverteren

Zoekmachine-optimalisatie vergt tijdens het opstarten behoorlijk wat werk en tijd. Wat zijn de voordelen van zoekmachine-optimalisatie t.o.v. adverteren?

  1. Zoekmachine-optimalisatie is in veel gevallen goedkoper, zeker op lange termijn
  2. Bezoekers zijn welwillender als ze u zelf gevonden hebben
  3. Zodra u stopt met geld uitgeven aan advertenties, is de bron direct opgedroogd. Een geoptimaliseerde website blijft werken.

Hulp nodig bij optimaliseren van uw website? Dan help ik u graag.

Ik wil meer bezoekers op mijn website

 

foto: shahsjunkie