kosten tekstschrijver

Wat kost een tekstschrijver?

Wat kost een tekstschrijver?” Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld. Ik heb daarom de tarieven van 20 tekstschrijvers bekeken. Maar eigenlijk zou de vraag niet moeten zijn wat een tekstschrijver kost, maar wat een tekstschrijver oplevert.

Maar daarover zo meer. Terug naar de vraag wat een tekstschrijver kost. Je zoekt een freelance schrijver en wilt weten wat je kwijt bent. Die vraag is niet zo één, twee, drie te beantwoorden. Iedere tekst en iedere klant is anders. De kosten laat ik afhangen van een aantal factoren:

Uurtarief, projecttarief of een tarief per woord?

De ene freelance tekstschrijver hanteert een tarief per woord, de ander tekstschrijver een uurtarief en de derde een vast bedrag per project. Ik kies zelf vaak voor de laatste optie. Ik hou niet van bedragen per woord. Die zijn voor jou als klant onduidelijk en ik vind het een beetje… ouderwets. Eigenlijk worden woord-tarieven alleen nog gebruikt in gedrukte media. Voor internet is het aantal woorden minder belangrijk. Ik ga ervan uit dat jij een verhaal wilt, niet een aantal woorden. Natuurlijk moet het vooraf wel duidelijk zijn hoe groot dat verhaal moet zijn. Maar voor een blog of column is een uitgesproken mening belangrijker dan een aantal woorden. Althans dat is mijn mening.

Hoe ingewikkeld is de opdracht?

Verder laat ik het uurtarief afhangen van hoe ingewikkeld de opdracht is. Moet ik veel onderzoek verrichten, dan maakt dat de tekst duurder. Vergt de opdracht veel creativiteit - zoals een mailing - dan maakt dat de tekst ook duurder. Ook een column of blog vergt veel naslagwerk en inlevingsvermogen. Uiteindelijk wil ik een mooie, inspirerende tekst afleveren.

Hoe vaak wil je dat ik voor je schrijf?

Als een klant wekelijks een column wenst, ben ik best bereid een korting te geven. Op een gegeven moment ken ik het bedrijf. Het schrijven gaat dan sneller en ik hoef minder naslagwerk te doen. Daar wil ik best iets voor terugdoen. Kortom de frequentie van de opdracht is belangrijk.

Wie is de klant?

Ik kijk ook naar de klant. Wat kun je betalen en wat is mijn tekst waard voor jou? Zo zal ik een lager tarief vragen aan een amateur toneelgezelschap, een hoger aan een beginnend ZZP’er en weer een hoger tarief aan een commerciële instelling.

Wanneer is de deadline voor de tekst?

Dan is er nog de deadline die invloed heeft op de prijs. Ik heb er geen bezwaar tegen om in de avond of in het weekend te werken. Maar als ik op vrijdagmiddag een opdracht krijg waarvoor ik plotseling het weekend moet doorwerken - en dus privé-afspraken moet afzeggen - dan heeft dat invloed op de prijs van de tekst die ik voor je schrijf.

Productieschrijver of kwaliteitsschrijver?

Ik werd eens benaderd door een reisbureau. Zij waren bereid mij als tekstschrijver 'maar liefst' €10,- te betalen voor een door mij geschreven reisverhaal. Voor deze vergoeding kan ik aan de opdracht ongeveer 10 minuten besteden. Het betere copy & paste-werk zal ik maar zeggen. Dat strookt niet met mijn ‘originele content’-gedachte. Niet in het belang van de klant en ik word er niet gelukkig van. Deze opdrachten doe ik dus niet, en zou iedere schrijver moeten weigeren.

Dit brengt mij bij de oorspronkelijke vraag: Wat kost een tekstschrijver? Uit het voorgaande blijkt dat het tarief nogal wisselt van opdracht tot opdracht, maar ook van tekstschrijver tot tekstschrijver. Het tarief van mijn collega tekstschrijvers ligt grofweg tussen de 25 en 150 euro per uur. Het tarief is sterk afhankelijk van de bovenstaande punten en de werkervaring. In het onderstaande overzicht vergelijk ik de tarieven van 20 tekstschrijvers. Ik heb hiervoor op Google gezocht op "Tekstschrijver" (van een hedendaagse schrijver mag je een beetje SEO verwachten).

Kosten per uur Kosten per woord
Maximum tarief tekstschrijver € 150.00 € 0.75
Minimum tarief tekstschrijver € 25.00 € 0.30
Gemiddeld tarief tekstschrijver € 79.91 € 0.46

Opmerking: Kosten voor het schrijven van een nieuwe tekst. Veel tekstschrijvers hanteren een toeslag voor SEO. Schrijvers met een laag tarief doen alle werkzaamheden op afstand en kennen in de regel geen kennismakingsgesprek.

Zelf hanteer ik een uurtarief tussen de 50 en 65 euro.

Maar nu we het er toch over hebben: wat is een tekstschrijver waard?

Wat levert een tekstschrijver op?

We leven in een tijdperk waarin content king is. Er zijn veel websites en dus is er veel concurrentie. Regelmatig nieuwe, verse content is van essentieel belang om hoog te scoren in zoekresultaten. Daarnaast is de consument mondiger geworden en trapt niet meer in platte verkooppraatjes. Alleen goede, relevante content zorgt voor meer bezoekers en een hogere conversie. Wat levert een professionele tekstschrijver jou op?

  • Goed geschreven teksten maken jou beter vindbaar op Google en zorgen voor meer bezoekers op je website.
  • Tekst, specifiek geschreven voor jouw klant zorgt voor een hogere conversie van bezoeker naar lead naar klant, en dus voor meer omzet.
  • Door een betere conversie op de website kan het advertentiebudget verlaagd worden, wat een besparing oplevert.
  • Een tekstschrijver schrijft webteksten die lange tijd, tot jaren bezoekers aantrekt. Een advertentie verliest zijn werking als je stopt met betalen.
  • Een professionele uitstraling door correct geschreven teksten zorgt voor meer waardering, likes en terugkerende bezoekers.
  • Een externe schrijver kijkt met een frisse blik naar je bedrijf.
  • Jij houdt meer tijd over om dingen te doen waar jij goed in bent: jouw vak.

Kan ik een tekstschrijver betalen?

Maak eens een rekensom. Stel dat jij door mijn teksten 5% meer opdrachten binnenhaalt. Wat doet dit voor je winst? Kun je hierdoor minder uitgeven aan dure advertenties? Hoe snel zou je mijn werk dan hebben terugverdiend?

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

foto:  Marind

15 comments

  1. Jurgen 4 oktober, 2016 at 15:59 Beantwoorden

    “Zo zal ik een lager tarief vragen aan een amateur toneelgezelschap, een hoger aan een beginnend ZZP’er en weer een hoger tarief aan een commerciële instelling.”

    Is dat niet raar? Dat voelt voor mij niet “eerlijk”. De prijs van een brood, auto, computer of huis hangt toch ook niet af van de koopkracht van de koper? Nu is een product geen dienst, dus je kunt inderdaad vrijelijk spelen met tarieven, maar feitelijk is het vreemd om voor eenzelfde dienst verschillende tarieven te rekenen voor verschillende soorten opdrachtgevers.

    Als een beginnend bedrijf of ZZP’er bij mij aanklopt en informeert naar een nieuwe website of teksten en gelijk al aangeeft weinig budget te hebben, dan hebben ze gewoon pech en gaan ze maar naar een student of amateur. Ik ga mijn professionele tarief toch niet aanpassen omdat de klant weinig geld (over) heeft voor mijn diensten? Ik kan en wil hooguit proberen de totale kosten te beperken door ergens op te besparen als dat kan. Maar niet op mijn tarief.

    De enige reden voor tariefverlaging zou van ideële aard zijn. Ik heb wel eens tegen onkostenvergoeding een site gemaakt voor een zwerfdierenopvang bijvoorbeeld.

    Wat is jouw beweegreden?

    • Jeroen Beelen 11 oktober, 2016 at 14:39 Beantwoorden

      Hallo Jurgen,
      Ik denk dat dit, net als bij jou te maken heeft met een ideële inslag. Goed geschreven teksten zijn erg belangrijk voor de uitstraling van je bedrijf of organisatie. Daarnaast kunnen goed geschreven teksten letterlijk zorgen voor meer omzet. Ik ben van mening dat dit niet alleen voorbehouden moet zijn aan bedrijven met een groot budget. Daarom pas ik bij projecten die ik persoonlijk belangrijk vind mijn tarief soms aan.

      Dit wil overigens niet zeggen dat ZZP’ers per definitie een korting krijgen. Kwaliteit kost immers tijd en dus geld. Als ZZP’er ben je gewoon commercieel bezig en daar horen commerciële tarieven bij. En ook aangepaste tarieven zijn geen dubbeltje-op-de-eerste-rij-tarieven.

  2. Jack 14 juli, 2016 at 19:18 Beantwoorden

    Excuse me, maar ik vind dat een tarief van €25 p/u meer dan genoeg is voor een blog/artikel. Waar schrijf je over? Is het een ligfiets? Dan schrijf je een artikel over een ligfiets. Dat duurt toch niet langer dan 30 minuten?

  3. J. van Delft 22 maart, 2016 at 17:19 Beantwoorden

    Heel nuttig artikel en ook helder geschreven, Jeroen! Ik heb alleen nog twee vragen:

    – Over BTW: zijn bovenstaande bedragen inclusief of exclusief BTW? En moet je ook BTW in rekening brengen als je geen ZZP’er bent?
    – Over auteursrecht: kun je in ’t kort aangeven wat er in het contract met de opdrachtgever over (de overdracht van) auteursrecht moet staan?

    Alvast zeer bedankt!

    • Jeroen Beelen 23 maart, 2016 at 14:37 Beantwoorden

      Hallo J,
      – De bedragen die ik heb genoemd zijn exclusief btw. Iedere ondernemer/onderneming in Nederland is verplicht btw af te dragen en dus ook (freelance) tekstschrijvers. Dit geldt voor opdrachten aan bedrijven en voor opdrachten aan particulieren (je betaalt in de supermarkt immers ook btw).
      – In de meeste gevallen hanteren uitvoerders van creatieve beroepen (en dus ook schrijvers) voorwaarden waarin staat dat een schreven tekst a) eigendom blijft van de schrijver b) je zonder toestemming geen wijzigingen mag aanbrengen aan de tekst en c) een tekst slechts voor een bepaald doel mag worden gebruikt. Soms zie je nog dat er een verplichting is opgenomen de naam van de schrijver te vermelden.

      Opzich is dit idee niet zo vreemd als je een schrijver vergelijkt met bijvoorbeeld een kunstschilder. In veel gevallen wordt de soep echter niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend. Deze voorwaarden hanteer ik ook, maar heb er in de regel niet zo veel moeite mee als je de tekst die ik voor je schrijf voor een whitepaper of blog, ook gebruikt op een andere plek. Ik heb deze beperkingen in de voorwaarden staan om bij misbruik op te kunnen terugvallen. Overigens is het zo dat je bij de meeste tekstschrijvers deze voorwaarden kunt afkopen.

  4. Linda Roos 24 februari, 2016 at 13:41 Beantwoorden

    Ik heb de aflopen tijd meerdere keren over mijn uurtarief moeten nadenken en voor mijn gevoel mik ik nog steeds te laag. Het is ook een proces waar je van moet leren en met elke nieuwe opdracht doe je weer relevante ervaring op. Ik probeer wel steeds iets hoger te zitten.
    Wat ik zo fijn vindt aan dit blog is dat je alle feiten waar je als freelancer mee te maken krijgt voor het bepalen van je uurtarief (frequentie, complexiteit opdracht, wie is de opdrachtgever, etc.) overzichtelijk op een rijtje hebt gezet. Maakt het voor mezelf een stuk helderder wat realistisch/haalbaar is. Ik heb straks een gesprek met een nieuwe potentiële werkgever, ben erg benieuwd! Dank voor dit artikel.

    • Jeroen Beelen 24 februari, 2016 at 16:03 Beantwoorden

      Een goede opdrachtgever weet dat een (freelance) tekstschrijver ook moet eten. Voor een tarief van €25 per uur is het vrijwel onmogelijk om voldoende aandacht aan een tekst te besteden en in leven te blijven. Aan een van beiden zal het dus wel schorten. Geen goede start van een langdurige samenwerking.

      Zet je in op een bodembedrag, dan is meteen je ook onderhandelingspositie weg en erger nog: alle ruimte voor speling is weg. Lukt het schrijven niet zo goed of komt een tekst nog een keer bij je terug voor een extra rivisie? Dan wordt je uurloon wel heel mager… Dat is niet fijn voor jou als schrijver, maar ook niet voor de opdrachtgever.

Leave a reply