Je hebt besloten dat je een tekstschrijver gaat inhuren. Maar wat nu? Wat is een goede tekstschrijver en hoe herken je een goede schrijver? Nederland telt duizenden tekstschrijvers. Heel dure en heel goedkope. Slechte en goede tekstschrijvers. Maar een dure schrijver is niet altijd een goede, en omgekeerd. Hoe herken je een goede tekstschrijver die bij je past?
Waar moet een goede tekstschrijver aan voldoen?
Schrijvers zijn er in vele soorten met ieder een eigen specialisatie. De ene schrijft boeken, de ander commerciële teksten en weer een andere heeft zich gespecialiseerd in online content. De ene schrijft over ICT, de andere culinaire artikelen. Hoewel het soort tekst en de onderwerpen sterk uiteenlopen, denk ik dat er een aantal criteria zijn waaraan iedere schrijver moet voldoen.
[fusion_builder_container hundred_percent="yes" overflow="visible"][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_accordion]
[fusion_toggle title="Een tekstschrijver moet communicatief vaardig zijn." open="yes"]
Dat klinkt als een open deur, maar het ligt iets genuanceerder. Een goede tekstschrijver moet niet alleen 'op papier' communicatief vaardig zijn, maar ook naar zijn klant toe. Hij moet uit de berg informatie die hij krijgt de essentie halen. Ook moet hij de informatie die hij mist, achterhalen door het stellen van de juiste vragen. Al deze informatie vertaalt hij vervolgens naar een verhaal voor de eindgebruiker.
Tijdens die vertaalslag moet een tekstschrijver complexe materie begrijpelijk maken. Hij dient helder en eenvoudig de boodschap uit te leggen. Dit is volgens mij de belangrijkste eigenschap van een schrijver. Tenslotte zorgt hij ervoor dat het verhaal leuk, prikkelend of interessant is, zodat de lezer zijn aandacht vasthoudt tot het einde.
Schrijven is communiceren en communiceren is een boodschap overdragen.[/fusion_toggle]
[fusion_toggle title="Hij raakt de juiste Tone of Voice." open="no"]
Een tekstschrijver weet de juiste tone of voice te raken. Hij schrijft niet voor zijn klant, maar voor de doelgroep van zijn klant. Dat wil zeggen dat hij schrijft op een manier waarop de doelgroep aangesproken wil worden. Dat gaat iets verder dan je/jij. De schrijver moet zich inleven in de doelgroep. Hij gebruikt de woorden die de doelgroep gebruikt.
Sommige teksten moeten laagdrempelig, voor iedereen begrijpelijk zijn. Andere teksten, zoals een technische handleiding gaan juist de diepte in. Soms zijn vaktermen toegestaan, soms moeten ze juist vermeden worden. Een goede tekstschrijver weet de juiste tone of voice te raken en voor alle artikelen vast te houden.[/fusion_toggle]
[fusion_toggle title="Zijn tekst is prettig leesbaar." open="no"]
Een goede tekstschrijver zorgt niet alleen voor een foutloze tekst, maar ook voor een prettig leesbare tekst. Dat wil zeggen dat hij schrijft in korte, lopende zinnen. Door woordgebruik, komma's en punten ontstaat een bepaald ritme in de tekst. Het ritme zorgt voor een prettig leesbaar artikel.
Voor mij is dit de laatste fase van de puzzel, waarin ik de tekst print en vervolgens woorden omdraai, vervang, komma's verschuif en extra punten plaats. Tot de tekst helemaal klopt. Ik hecht er persoonlijk meer waarde aan dat een tekst lekker leest, dan dat deze grammaticaal 100% klopt.
Een tekstschrijver vermijdt over het algemeen jargon en clichés.[/fusion_toggle]
[fusion_toggle title="Een goede tekstschrijver heeft ervaring." open="no"]
Schrijven is niet iets wat je er even naast doet. Schrijven is een echt vak. Een vaardigheid die een bepaalde aanleg vereist en zich ontwikkelt in de praktijk. Een schrijver met ervaring kan snel onderzoek doen en in een redelijk tempo een goede tekst neerzetten. Hij weet hoeveel tijd hij aan een opdracht kwijt is en hij haalt deadlines.[/fusion_toggle]
[fusion_toggle title="Een tekstschrijver heeft kennis van marketing" open="no"]
De hedendaagse tekstschrijver heeft kennis van content marketing. Zeker een schrijver voor online media. Hij weet hoe hij een artikel populair maakt. Hij weet hoe je een pakkende titel schrijft en heeft verstand van zoekmachine optimalisatie en social media. Kortom de hedendaagse tekstschrijver is ook content marketeer.[/fusion_toggle]
[fusion_toggle title="Hij heeft technische vaardigheden." open="no"]
Een moderne tekstschrijver heeft ook enkele technische vaardigheden. Steeds vaker verwachten opdrachtgevers dat een schrijver zijn eigen teksten opmaakt in een CRM systeem. Dan is het handig als hij enige kennis heeft van HTML en CSS. Ook is het handig als een tekstschrijver enige grafische kennis heeft zodat hij eenvoudige handelingen zoals het bijsnijden van een afbeelding zelf kan uitvoeren.[/fusion_toggle]
[fusion_toggle title="Een schrijver heeft plezier in zijn werk." open="no"]
Schrijven is niet een baantje wat je er tijdelijk bij doet omdat je geen ander werk hebt. Schrijven doe je met plezier. Je probeert het beste uit jezelf te halen. Iedere opdracht is anders en een nieuwe uitdaging. Een tekstschrijver is altijd nieuwsgierig. Hij wil nieuwe dingen leren. Zaken uitzoeken en uitpluizen. Aan het einde van de dag wil je trots zijn op je werk.[/fusion_toggle]
[/fusion_accordion]
Dit overzicht geeft je een aardige indruk van waar een goede tekstschrijver aan moet voldoen. Heb je uit eigen ervaring nog een aanvulling op dit lijstje? Laat het mij hieronder weten!
foto: Andy Rennie[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]