Een case study toont de tevredenheid van jouw klanten en is onmisbaar op je website. Mits je het op de goede manier aanpakt! Hoe schrijf je een perfecte case study? Aan het einde toon ik enkele voorbeelden.

Wat is een case study?

De term ‘case study’ (ook wel klantcase of  case studie) vindt zijn oorsprong in de medische wereld. In een dergelijke studie doet de arts uitgebreid verslag van een onderzoek naar de medische geschiedenis van zijn patiënt.

Een klantcase als inboundmarketing-instrument is ook een soort onderzoek. Jij bent de arts en de klant is jouw patiënt! In een case study beschrijf je feitelijk de klanttevredenheid (en het voorafgaande proces) van één specifieke klant. Het is als het ware ‘het verhaal van jouw klant’. Waar een testimonial of een tekst in het gastenboek vooral bestaat uit one-liners, beslaat een case study het hele verhaal; hoe is hij of zij bij jou terecht gekomen? Wat was de hulpvraag? Wat zijn de bevindingen? Waren er nog bijzonderheden tijdens het hele proces, etcetera.

Waarom schrijf je een case study?

Een potentiële klant kan geïnteresseerd zijn in jouw product. Hij of zij wil echter ook graag weten welke klanten je al geholpen hebt en vooral ook hoe. Het verhaal van een andere klant is nu eenmaal realistischer dan een verkooppraatje, met name omdat er ervaringen uit het echte leven beschreven worden.



case studie voorbeeld voor acs

Case studies geschreven voor ACS-AFPRO Filters.

Wat zijn de voordelen van een case study?

  • Een case study geeft een praktisch beeld van mogelijkheden en diensten die jouw bedrijf biedt.
  • Relatief lage kosten.
  • Herkenbaarheid en geloofwaardig.
  • De studie geeft goed weer voor welke klanten je actief bent. Uiteenlopende klanten geven een beeld van uiteenlopende diensten.

Hoe schrijf je een case study?

Een case study schrijf je in enkele stappen:

  1. Je begint met, zoals je bij alles doet, je te verdiepen in de doelgroep (of buyer persona). Welke huidige klant kan interessant zijn voor toekomstige klanten?
  2. Vervolgens kies je een klant. Je zou natuurlijk je trouwste -en grootste- klant kunnen interviewen. Hij (of zij) is er al vanaf de start van het bedrijf bij en is altijd lovend over alles wat je doet. Daarnaast zijn jullie inmiddels vrienden geworden. Dat is makkelijk punten scoren! Helaas… zo makkelijk is het ook weer niet. Beter is het om een bijzondere klant uit te kiezen. Een klant die niemand verwacht. ‘Wat doet klant X bij bedrijf A? Doen ze dat ook dan?’ Verbazing wekt interesse. Kom je met een bijzondere klantcase, dan is de kans groot dat er over je gepraat wordt. Mond-tot-mond reclame is de beste reclame die er is. Zorg er wel voor dat het een klant is die jouw bedrijf (en product) goed kent en er enthousiast over is!
  3. Houd een interview met je klant. Dit kan een luchtig vraaggesprek zijn waarin je je klant ongedwongen laat vertellen. Verdiep je vooraf in de klant en bereid je goed voor. Welke informatie wil je zeker van hem krijgen?
  4. Begin je case study met een korte beschrijving van je klant (branche en/of werkzaamheden). Noem hierin altijd de naam van het bedrijf en de contactpersoon. Eventueel kun je ook een foto van deze persoon toevoegen.
  5. Vervolgens beschrijf je ‘het probleem’ van of ‘de uitdaging’ voor deze klant. Wat was de hulpvraag? Bedenk bij deze stap dat de klantcase meer interesse wekt als potentiële klanten zich herkennen in deze probleemstelling. Schrijf de case study als een persoonlijk verhaal dat je ondersteund met feiten.
  6. Daarna beschrijf je hoe jouw bedrijf de klant heeft geholpen deze uitdaging aan te pakken en op te lossen. Dit is het belangrijkste deel van de case study. Een potentiële klant laat zijn beslissing om met jou in zee te gaan deels van ervaringen van anderen afhangen.
  7. Laat zien wat de uiteindelijke uitkomst was van de samenwerking. Onderbouw dit resultaat indien mogelijk met cijfers of beeldmateriaal zoals infographics.
  8. Plaats enkele quotes in de tekst. Deze trekken meteen de aandacht. Ook maken deze de tekst luchtig en prettig om te lezen.
  9. Bied de tekst aan ter goedkeuring. Hierna laat je de tekst mooi opmaken tot een printwaardig document.
  10. Plaats de case study op je website en verwijs ernaar via social media. Zet ook one-liners op je site, met een link naar de daadwerkelijke case study.
  11. En, last but not least: bedank je klant (het onderwerp van je case study!) door middel van een persoonlijk bedankje, bloemetje of op een andere manier. Zo toon je aan dat je je klant -en zijn mening- waardeert en vergroot je de verbintenis met je klant.

Veel voorkomende fouten

Als schrijver moet je goed onthouden dat het belangrijkste van een case study is dat deze objectief is, of in ieder geval dit uitstraalt. Trap daarom niet in de onderstaande, veel voorkomende fouten:

  • De klant heeft dezelfde achternaam als jij…. dan heb je alle schijn tegen.
  • Het verhaal is niet goed geschreven (leest niet prettig, heeft veel schrijffouten) of is doordrenkt met reclame. Dan slaat het volledig de plank mis.
  • De cases op je site zijn zeer verschillend opgebouwd of staan door elkaar; probeer casestudy’s te groeperen naar product of dienst.  Zo kan een klant makkelijk kiezen voor de casestudy die hem interesseert.
  • De klant bestaat niet echt en je hebt het hele interview verzonnen. Vroeg of laat val je door de mand.

Voorbeelden case study

In mijn portfolio tref je verschillende voorbeelden van een klantcase door mij geschreven aan.

jeroen beelen handtekening

foto: Eva Blue