Nu bedrijven beseffen dat inbound marketing belangrijk is, neemt het aantal offerte-aanvragen voor mij als tekstschrijver en marketeer flink toe. En dus zeg ik regelmatig Nee. Waarom? Omdat ik vaak het gevoel krijg dat online marketeers niet begrijpen wat inbound marketing is.

In deze blogpost geef ik je een klein overzicht van opdrachten die ik niet aanneem. Simpelweg omdat ik denk dat jij er als online marketeer niets mee opschiet en dat ik je alleen maar geld kost, zonder dat het jou iets oplevert. Ik wil bedrijven niet in een kwaad daglicht te zetten, maar ik wil jou als marketeer duidelijk maken dat inbound marketing geen wondermiddel is dat je even snel inzet, waarna het aantal nieuwe klanten door het dak schiet.

“Schrijf een productpagina. Met SEO zodat ik hoog scoor in Google!”

Ik ontvang deze offerteaanvragen regelmatig per e-mail en lees ze op sites als Offerti. Juist nu SEO drastisch van betekenis aan het veranderen is, begint het bij het MKB en bij de ZZP’er door te dringen dat een website niet scoort zonder ‘geoptimaliseerde’ content. Wat dat dan ook mag zijn. Contentcreation is niet iets statisch, maar een continu proces. Alleen door regelmatig je website te voorzien van originele, nieuwe content en door hard te werken, kun je je website tot een succes maken. En dat succes komt niet van vandaag op morgen. Hou je echter vol, dan zul je uiteindelijk rijkelijk beloond worden.

SEO is het allerlaatste waar je je zorgen over moet maken. Tegen goede content kan geen SEO-guru op. Bedrijven die je een hoge positie in Google garanderen, zou ik om harde garanties vragen. Op papier en met een ontbindende clausule.

Leermomenten voor jou als marketeer

  1. Relevante content is belangrijker dan ooit voor een goede

 

  • Schrijf relevante content die aansluit op de gedachtewereld van de klant. Vergeet SEO.
  • Je website is nooit af. Stop met schrijven en vernieuwen en je zakt gegarandeerd in de zoekresultaten.
  • Heb je een site die bulkt van de goede content? Denk dan eens na over SEO.
  • SEO pas je toe op alle online content gezamenlijk, niet per pagina.
  • SEO is geen quick fix, maar een langetermijnstrategie.

 

Wat wil ik wel graag voor je doen?

Samen met je nadenken over een langetermijnstrategie, waarbij ik content (blogs, whitepapers, landingspagina’s en/of klantcases) schrijf voor een langere periode, afgestemd op je ideale klant, zodat we samen werken aan een goed scorende website.

“Schrijf een blog voor me. Budget: €25. Maximaal 500 woorden.”

Natuurlijk kan ik in een rap tempo 500 woorden op papier zetten. Easy. Of iets kopiëren van een andere website en dan met zoek & vervang er iets nieuws van fabriceren. Maar daar schiet jij helemaal niets mee op! Het levert geen bezoekers op en zeker geen klanten. Hooguit een schadeclaim of een penalty van Google. Zonde van je geld. Dus dat doe ik niet.

Wil je een originele, goed scorende en op je doelgroep afgestemde blog, dan kost dat wat meer werk. Bij het schrijven van een blog komt namelijk ook nog wat research kijken. Een goed blogartikel waarmee je gevonden wordt en waarvan je lezer denkt: hé dit bedrijf begrijpt mij en heeft de kennis in huis die ik zoek, kost helaas wat meer tijd en dus ook wat meer geld. Een tekstschrijver die schrijft voor een extreem laag bedrag zou je bij voorbaat moeten wantrouwen. Om een beetje te kunnen leven moet een freelance tekstschrijver namelijk minimaal €40 per uur verdienen. Reken aan de hand van de offerte eens uit hoeveel aandacht hij aan je blog besteedt.

Dan is er nog iets. Er bestaat een hardnekkig gerucht dat een blogartikel maximaal 500 woorden mag bevatten. Ik weet niet waar dit vandaan komt, maar het lijkt me totale onzin. Een blogartikel moet leerzaam en interessant zijn en daarnaast lekker lezen. Duurt een interessant verhaal 1000 woorden? Dan is dat zo! Daarom spreek ik een prijs met je af per blogartikel en niet per woord. Jij als online marketeer wilt van mij toch een goed verhaal, niet ‘iets’ van exact 500 woorden? We schrijven niet voor een papieren krant.

Leermomenten voor jou

  1. Een blog is meer dan alleen schrijven. Het is ook research en strategie.
  2. Een slecht, of deels gekopieerd verhaal scoort niet in Google en levert je al helemaal geen klanten op.
  3. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Sorry.
  4. Een interessant verhaal heeft geen maximale lengte. Een saai verkoop-verhaal kan niet kort genoeg zijn.

Wat wil ik wel graag voor je doen?

Met je samenwerken en regelmatig, bijvoorbeeld eens per twee weken een blog schrijven. We bepalen samen een strategie en de onderwerpen die interessant zijn voor jouw klanten. Daar schrijf ik interessante artikelen over die gevonden worden en waaraan jouw potentiële klant echt iets heeft. Ik schrijf geen verkoopverhaal maar zet de kennis die leeft in de hoofden van je medewerkers op papier. Zo kun jij laten zien dat jouw bedrijf weet waar het over gaat en dat jouw bedrijf hét bedrijf is om mee in zee te gaan! Heeft en onderwerp wat extra research of schrijfwerk nodig? Dan doe ik dat graag voor je. Door regelmatig te schrijven zal jouw bedrijfswebsite aanzienlijk stijgen in de zoekresultaten van Google.

“Kun je een bedrijfsprofiel voor ons bedrijf schrijven?”

Bedrijfsprofielen behoren tot de saaiste content die er ooit geschreven is. Nee, ik schrijf bij voorkeur geen bedrijfsprofiel voor je. Ongetwijfeld enorm egostrelend, maar je websitebezoeker schiet er in de meeste gevallen niets mee op. Heel vervelend om te horen maar je websitebezoeker zit niet te wachten op jouw verhaal; over wanneer je bedrijf is opgericht, hoe geweldig je nieuwe pand is en dat je vorige maand een nieuwe marketingmanager hebt aangenomen.

Voorbeeldje? De website van KFC: “De lekkerste kip bereiden gaat natuurlijk niet vanzelf. Daarom staat er bij elke KFC een echte kok in de keuken, iemand die eerst een gedegen training heeft gehad (..)”. En dat gaat nog even door over hoe vers de kip is en hoe uniek de kruiden zijn. Als je het al gelooft, dan boeit het je toch niet? Je wil gewoon weten waar de dichtstbijzijnde KFC is!

Wat schrijf je dan wel? Je bezoeker zoekt een oplossing voor zijn ‘probleem’. Beter dan de loftrompet over jezelf af te steken, kun je je energie en geld steken in objectieve informatie die hem echt helpt. Hem een antwoord geeft op zijn vraag. Tenzij je natuurlijk echt iets te vertellen hebt, is de ‘over ons’-pagina de minste van je zorgen.

Leermomenten voor jou

  1. Schrijf op je website niet over jezelf, maar voor je klant. Minder wij, meer jij.
  2. Schrijf oplossingen voor ‘problemen’ van je klant.
  3. Artikelen over een nieuwe marketingmanager of een nieuw pand behoren tot de saaiste onderwerpen die je je kunt bedenken.

Wat wil ik wel graag voor je doen?

Laten we samen je website eens bekijken. Waar schrijf je over jezelf en waar schrijf je voor de klant? Samen schrijven we teksten waardoor de bezoeker zich echt aangesproken voelt. Content die over hem gaat. Niet over jou.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

 

foto: Frédéric de Villamil