Als automation marketeer (is dat eigenlijk wel een woord?) heb ik verschillende campagnes opgezet binnen Sharpspring. Sharpspring is een relatief nieuwe aanbieder van marketing automation software, met veel potentie. De software is betaalbaar, inventief en veelzijdig. Je kunt er goede marketing automation campagnes mee opzetten die het drip-niveau ontstijgen. Problemen? Dan staat er een zeer enthousiast team voor je klaar.

sharpspring marketing automation_logoNa deze aanloop voel je de ‘maar’ waarschijnlijk al aankomen. Sharpspring heeft ook een aantal trekjes (of zal ik het verbeterpunten noemen) waaraan nog hard gewerkt moet worden (en waar ik als marketeer grijze haren van krijg). Is dat erg? Sharpspring is een mooi, betaalbaar, gebruiksvriendelijk pakket. Maar een beetje frustrerend is het soms wel. (Bedenk je echter ook dat Microsoft 30 jaar gewerkt heeft aan een stabiele Windows-versie).

Ik wil graag mijn Sharpspring-ervaringen met je delen en je behoeden voor de onverklaarbaarheden waar ik tegenaan liep (en loop).

Documentatie

Als schrijver die al menige technische handleiding heeft geschreven irriteert het me dat Sharpspring de documentatie niet goed op orde heeft. De instructievideo’s zijn geweldig, maar oud! Inmiddels is de gui op vele punten aangepast en verbeterd. Ok, toegegeven de essentie van de video is nog steeds hetzelfde, en de video laat je zien hoe je bepaalde zaken instelt, maar… pfff… het is oude en dus is jouw scherm anders. Dat voelt gewoon verkeerd. Daarbij is de documentatie nogal algemeen van opzet en niet meer dan een beschrijving van de instellingen. Ik mis het grote plaatje. Ik ben een ‘waarom?’-vrager en wil meer diepgang over hoe dingen verband met elkaar hebben en aan de achterkant werken. Dat mis ik.

Onverklaarbare foutmeldingen

sharpspring edit emailSoms geeft Sharpspring nogal vage foutmeldingen die je totaal op het verkeerde been zetten. Persoonlijk ben ik ruim een uur bezig geweest met deze: “Save Error: There was a problem saving your email. Please make sure your email uses UTF-8 Characters.” Na alle speciale karakters (é,ï,ë) te hebben gecontroleerd op juiste UTF-notatie kreeg ik opeens een inval. Het euvel zie je al in het screenshot. Zie jij ‘m? In Sharpspring werk ik vaak in verschillende tabs. Dat is handig als je verschillende e-mails moet wijzigen. Maar het gaat mis als je in een van die tabbladen wisselt van klantaccount. Ik snap dat Sharpspring dan in de war raakt (sessie), maar het probleem is dat de foutmelding je totaal op het verkeerde been zet.

En zo zijn er nog een aantal vage meldingen.

Sharpspring genereert vage HTML

source code email sharpspring marketing automationSharpspring heeft een mooie e-mail editor. Maar wat genereert die eigenwijze editor toch een hoop bagger! Ik duik vaak in de source code – ik heb enige kennis van html en css – en denk dat ik het beter weet dan de Sharpspring editor. Zeker als je e-mail resposive wilt maken, ontkom je niet aan handwerk. Gelukkig laat de editor css met rust, maar html wordt al snel prut. Type je tekst in via de grafische editor, dan zet Sharpspring er om onverklaarbare redenen non-breaking spaces ( ) tussen, met als resultaat ongewilde afbrekingen in je tekst. Brrr…

Bestandsbeheer in Sharpspring

Het bestandsbeheer is rondom spartaans. Alleen tijdens het opmaken van e-mail kun je bestanden uploaden. Maar het ergste is dat in de default view de tumbnails te klein zijn en bestandsnamen te snel worden afgebroken. Daarnaast krijgen bestanden en directories een code-toevoeging. Dat maakt uit je hoofd intikken van een url een aardige uitdaging.

sharpspring file systemMapjes

Marketing automation wordt al snel spaghetti als je meerdere campagnes draait. Workflows, tasks en e-mails van verschillende campagnes staan dan kriskras door elkaar. Gelukkig kun je deze elementen binnen Sharpspring groeperen in mapjes (directory’s). Maar wat werkt dit traag en inefficiënt!

Open e-mail wordt niet verzonden

Herken je dat? Dat je net op het laatste moment, net voor de verzending gepland staat nog even de e-mail wilt aanpassen? Een ingeplande e-mail die je op het moment van versturen open hebt staan, wordt niet verzonden. Goed om te weten, als je na het opslaan van de wijzigingen vergeet de browser-tab te sluiten….

Workflows

OMG! In Sharpspring kun je prachtige workflows inrichten die op basis van gedrag (marketing automation) of tijd (drip-campagne) e-mail versturen. Marketing automation is echter geen wetenschap en dus moet je proefondervindelijk regelmatig je campagne bijsturen. Alleen gelden wijzigingen in de workflow binnen Sharpspring alleen voor nieuwe contacten. Het lijkt alsof Sharpspring voor iedere contactpersoon een eigen kopie van de workflow maakt. Heb je 1000 mensen in je workflow en zie je dat je een foutje hebt gemaakt aan het einde? Jammer en helaas…

Statistieken van SharpSpring

Het mooie van online marketing is dat alles meetbaar is. Ieder klikje en pageview is registreerbaar. Sharpspring kent verschillende informatieve rapportages, alleen fluctueren de gegevens nogal eens (de eerste dag). Alsof het systeem nog gegevens uit verschillende bronnen bij elkaar aan het harken is. Het is vreemd (en niet goed voor het vertrouwen) als je op dag 1 meer bounces hebt dan de dag erna. Geef goede statistieken weer (of geen). Nu zitten er geen enorme verschillen is, maar voldoende om de gegevens van vandaag nog niet helemaal te vertrouwen.

Conclusie

Ik denk dat SharpSpring prima geschikt is voor het MKB+. Als ik zie wat een gemiddeld bedrijf doet aan marketingautomation-activiteiten, ontstijgt dit vaak niet de traditionele drip-campagne. SharpSpring doet dit prima, en biedt daarnaast vele extra’s. Het geintegreerde CRM plus de eenvoudige closedloop-rapportage zijn een absolute pré.

Dat SharpSpring nog niet zo oud is, merk je aan sommige onderdelen, zoals hierboven omschreven. Soms werkt het gewoon net niet helemaal lekker. Gelukkig werkt er inmiddels (weer) een volledig team aan het oplossen van bugs en het toevoegen van nieuwe functionaliteit.

Vergelijk je dit alles met de kosten voor deze marketing automation tool, dan kun je bijna niet anders dan concluderen dat dit een hele mooie tool is voor de doelgroep tegen een scherpe prijs. Het is geen Eloqua of Act-On, maar zoals gezegd dan praat je ook over een heel ander prijssegment.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

foto: Kellar Wilson