Voor zover dat nog niet het geval was, gaat content in 2017 echt het verschil maken. Wordt de strijd Content vs. Advertising volgend jaar dan eindelijk beslecht? Ik sta er nog steeds van te kijken als ik tijdens een training content-schrijven marketeers hoor vertellen dat zij maandelijks €500, €1.500, €5000 aan Google Adwords uitgeven. Zonder een goed zicht op de ROI. Dan mag ik daarna vertellen waarom adverteren niet meer werkt.

Content, the next step

Goede content kost geld. Je advertentie-euro’s pompen in content is een vorm van investeren. Geeft je nu geld uit aan content dan kun je daar jaren plezier (klanten) aan beleven. Vergelijk dit eens met Google Adwords. In letterlijk een klik is je advertentie-euro verdwenen om nooit meer terug te komen.

Nu steeds meer bedrijven doorkrijgen dat je mensen niet bindt met nietszeggende leuzen, oninteressante advertenties of platte kortingsacties (hoe is het überhaupt zo ver gekomen, marketeers?) ontstaat er alweer een verdieping in de content marketing. Iedereen is er zich van bewust dat je klanten wint met content. Maar het ene blog is het andere niet.

Als je content marketing ziet als een quick fix, bestaande uit een hatseflats-whitepaper of een 5-minuten-copy&past-blog, kom je bedrogen uit. Content moet inhoudelijk goed zijn en niet teleurstellen. Deceptie is geen goede basis voor een langetermijnrelatie. Wil jij je kunnen onderscheiden in content, dan moet je echt iets te vertellen hebben. Een verhaal dat 100% aansluit bij de behoefte van je potentiële klant. Want inmiddels is er al zoveel content… Content schrijven is een ding, onderscheiden is iets anders.

Content schock

Vandaag las ik een uitgebreid blog-artikel van Eric van Hall dat mijn gevoel onderschrijft. Hij schrijft dat content marketing steeds meer de traditionele vormen van reclame verdringt.  In de Verenigde Staten zien we al enige tijd dat bedrijven hun budgetten verschuiven van traditioneel adverteren naar content marketing. In Nederland zien we nu een aantal ingrijpende content marketing trends tot ontwikkeling komen die we eerder al in de VS zagen. Daar staan online marketing inmiddels grotendeels in het teken van ‘content shock’. Bij elkaar produceren alle content-marketeers in de VS zoveel content, dat steeds meer mensen denken dat deze strategie niet is vol te houden…

Wat denk jij?

jeroen beelen handtekening