Inbound marketing

Inbound marketing is een vorm van online marketing die bezoekers naar je website trekt. Inbound marketing valt mensen niet lastig, maar zorgt er voor dat jouw site gevonden wordt door het aanbieden van relevante content. Aan de hand van wat je bezoeker gelezen heeft, bepalen we of hij klaar is voor verkoop. Alleen leads die klaar zijn, benaderen we. Zo vallen we mensen niet lastig en jagen we hen niet voortijdig weg. De kracht van inbound marketing is dat deze zich niet op één verkoopmoment richt, maar op de hele klantreis.

  • meer organisch zoekverkeer
  • hogere conversie bezoekers naar leads
  • hogere conversie leads naar klant
  • lagere kosten per lead

Zeker nu traditionele outbound marketing steeds minder goed werkt, is inbound marketing enorm populair geworden.

Wat is er mis met traditionele marketing?

De meeste marketing is uitgaand gericht; bedrijven zoeken klanten. Denk bijvoorbeeld aan tv-reclame, een outbound call center, banners of een nieuwsbrief. Outbound reclame stoort mensen en de boodschap in in 95% van de gevallen niet relevant voor de ontvanger. Het effect van online outbound marketing neemt daarom sterk af. Mensen worden overspoeld door reclame en raken immuun voor (of ontwikkelen een aversie tegen) reclame en wervende teksten. Niet voor niets nemen meer en meer mensen een adblocker.

Websites die de outboundmarketing-filosofie aanhangen praten in de regel vooral over zichzelf: hoe goed het bedrijf is, hoe geweldig het product is en dat bezoekers vooral direct moeten kopen. Maar bezoekers willen echt geholpen worden! Zij zoeken zinvolle informatie in de zoektocht naar het juiste product of dienst. Bevat je website niet-relevante informatie, dan kun je alleen door veel adverteren bezoekers aantrekken die in de regel slecht converteren naar klant.

Advertising is the price you pay for having an unremarkable product or service’ – Jeff Bezos, CEO Amazon.

bron: hubspot

Voordelen van Inbound Marketing

Hogere conversie van bezoekers naar leads en van leads naar klanten.

  • Hogere notering in Google, meer shares en likes, meer bezoekers.
  • Hogere klantwaardering.
  • Inbound marketing is goedkoper dan outbound marketing.
  • Inbound marketing heeft een langdurig effect, in tegenstelling tot online adverteren.

Inbound marketing draait om bezoekers helpen

Het idee achter inbound marketing is dat je bezoekers op je website gaat helpen en niet lastigvallen. Klinkt best logisch, toch? Je probeert je doelgroep jouw website zelf te laten vinden, in plaats hen te bombarderen met reclame en verzoeken om iets te liken.

Hoe help je mensen? Dat doe je door het aanbieden van zinvolle informatie en het delen van kennis. Content zoals blog postings, whitepapers, productvergelijkingen en andere documenten vormt de basis van inbound marketing.

Van bezoeker naar klant

Het aantrekken van klanten doe je door het aanbieden van speciale seo-geoptimaliseerde content, bijvoorbeeld een blog of een landingspagina. Daarnaast bied je premium content aan in ruil voor persoonlijke gegevens zoals een naam en e-mailadres. Je maakt zo van een anonieme bezoeker een lead. Met speciale marketing automation software kun je deze lead vervolgens periodiek voorzien van passende content, waardoor de dialoog gedurende zijn oriëntatie open blijft.  Via de software kun je de bezoeker online volgen. Je ziet welke pagina’s hij bekijkt, welke e-mails hij leest en welke content hij downloadt. Heeft een lead voldoende gelezen op je site? Dan weet je dat deze echt geïnteresseerd is. Pas dan neemt Verkoop contact op met de lead. Je ontlast zo de verkoopafdeling en bereikt een veel hogere conversie.