Vandaag las ik op Marketingmed een blogartikel over inboud marketing vs. outbound marketing. Long story short: outbound marketing is dood, we moeten allemaal over op inbound marketing.

In deze inleiding inbound marketing (die helemaal niet onaardig is) stelt Jan Anton van der Graaf van Digital Masters dat outbound marketing dood is. Dat gaat mij toch echt iets te ver. Dat outbound marketing momenteel aan de verliezende hand is; helemaal mee eens. Dat zal ook niemand ontkennen. Het conversieratio holt achteruit, puur en alleen al om het feit dan mensen reclame-moe worden door een overvloed aan niet-relevante boodschappen. Outbound marketing zal in de komende tijd sterk moeten veranderen. Maar dood?

Inbound marketing & outbound marketing

google ads duurIk denk dat de marketingkracht voor bedrijven ligt in een juiste mix van inbound en outbound marketing. Dat inbound marketing hierin een leidende rol gaat spelen, staat voor mij buiten kijf. Maar laten we alsjeblieft niet vergeten dat outbound marketing zeker resultaat levert en zeker niet afgeschreven mag worden. Zolang je Google Ads meer opleveren dan kosten (ik weet dat de prijs van een advertentie de laatste jaren enorm is gestegen) lijkt het me voor bedrijven een prima marketinginstrument.

Toch begrijp ik wel waar deze scherpe stelling vandaan komt. Inbound marketeers (en ik ben daar geen uitzondering op) gaan nogal prat op de goede resultaten die ze nu boeken met inbound marketing (in combinatie met marketing automation). Ik denk ook dat dit de weg is die marketeers moeten bewandelen: het eindelijk weer eens centraalstellen van de klant, niet een product of bedrijf.

Maar de successen die nu gescoord worden zijn deels ook te wijten aan de voorlopersrol. In het land van de blinde(n marketeers) is eenoog koning. Ik wil daarmee zeggen dat inbound marketing nog erg jong is, werkt en daarmee relatief eenvoudig successen boekt bij de gratie van vastgeroeste marketeers. Zodra meer marketeers deze nieuwe manier van denken omarmen en begrijpen (want meer is het eigenlijk niet, het gaat er om hoe goed je je kunt verplaatsen in je klant en wilt helpen), hoe minder onderscheidend inbound marketing in de toekomst zal zijn.

Soms word ik badend in het zweet wakker van een nachtmerrie waarin alle websites die ik bezoek barsten van de relevante content en ik overal een whitepaper moet downloaden om vervolgens honderden nurturing e-mails te ontvangen.

Dat is ook weer niet de ideale wereld die ik voor me heb.

Maar dat is mijn mening.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

bronnen: image: Peter Gordon, graphic 8ms