Het gerucht gaat dat Google een nieuwe Penquin-update uitrolt in 2016. Paniek! En dus blogt de hele SEO-gemeenschap er als een gek op los. Over wat er misschien wel of niet zou kunnen veranderen en hoe verschrikkelijk (of niet) de impact hiervan zou kunnen zijn voor sommige websites. Eindelijk gebeurt er weer eens iets in SEO-land. Want sinds het semantic web is het leven van de gemiddelde SEO-expert een stuk saaier geworden. SEO doet er niet meer toe. SEO-experts zouden zich beter kunnen omscholen tot tekstschrijvers.

In de begindagen van Google kon je zoekmachines redelijk eenvoudig voor je karretje spannen. Plaats een zoekwoorden in je titel, je bodytekst en in de alt-tekst van images en je had een grote kans om op de eerste positie te eindigen als iemand zocht naar dat bepaalde woord. Natuurlijk kon dat niet lang goed gaan. Iedereen wil immers op nummer één staan. En dat past nu eenmaal niet. Ook is het niet in Google’s belang. Biedt de zoekmachine alleen maar shit-resultaten, en geen voor de zoeker echt waardevolle informatie, dan is het snel afgelopen met de populariteit van Google.

Het semantic web

Tegenwoordig kijkt Google (en ik neen aan ook Bing) naar relevantie. Gaat jouw website helemaal over (in mijn geval) ‘het schrijven van teksten’, dan zal Google op ten duur door krijgen dat mensen die iets zoeken over tekstschrijven in de breedste zin van het woord, misschien wel geholpen zijn met mijn website. Als ik een flinke website opzet met allerlei invalshoeken over het schrijven van teksten, dan word ik op den duur een autoriteit op het gebied van tekstschrijven. Mijn website ademt schrijfgerelateerde informatie. Sterker nog (en dit is heel belangrijk): Google zal zelfs mensen die zoeken op een term die niet letterlijk in mijn website voorkomt (‘hoe schrijf ik een superduper whitepaper’), toch doorverwijzen naar mij. Google heeft geleerd dat mijn website gaat over het schrijven van commerciële teksten en heeft jouw zoekopdracht als dusdanig geïnterpreteerd.

Stop met SEO, luister naar je doelgroep

Stop dus onmiddellijk met allerlei vage SEO-truckjes. Kijk niet naar allerlei vage lijstjes met de beste 200 SEO-tips. Maar wees relevant naar je doelgroep. Als er één SEO-tip is die ik je zou willen meegeven is het deze: “Vergeet SEO, schrijf relevante content voor je doelgroep en schrijf nooit teksten die je zelf niet zou willen lezen!” (OK, het zijn er drie). Voor 90% van alle bedrijven is er op dit gebied nog heel wat eer te behalen.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

afbeelding: sepblog