25 tips om meer uit Google Adwords te halen

[fusion_builder_container hundred_percent="yes" overflow="visible"][fusion_builder_row][fusion_builder_column type="1_2" last="no"]google adwords logo
[/fusion_builder_column]

[fusion_builder_column type="1_2" last="yes"]

Google Adwords geeft je de mogelijkheid om relatief betaalbaar te adverteren. Hoe kun je zo goedkoop en efficiënt mogelijk advertenties plaatsen?

[fusion_accordion][fusion_toggle title="Wat is Google Adwords?" open="no"]AdWords is het advertentiesysteem van Google. Het stelt bedrijven in staat advertenties te plaatsen naast de zoekresultaten in Google en op sites van partners. De filosofie van Google is dat een advertentie moet aansluiten bij wat iemand zoekt. Hoe relevanter een advertentie is voor de bezoeker, hoe lager de storende factor en hoe eerder iemand op de advertentie klikt.[/fusion_toggle]

[fusion_toggle title="Hoe werkt Google Ads?" open="no"]Het advertentiesysteem werkt op basis van een veiling, waarbij je woorden waarop je wilt adverteren koopt. Zoekt iemand op dit woord, dan toont Google jouw advertentie.

Je betaalt per klik op de advertentie. Het aanbod van adverteerders en enkele andere factoren zorgt voor een continu wisselende prijs per klik (Cost per click). Prijzen van zoekwoorden liggen grofweg tussen de €0,02 en €5,00. Hoe meer je bereid bent te betalen, hoe prominenter de advertentie in beeld komt.

Het instellen van een maximale prijs, dagbudgetten en segmentatie maakt Adwords ook voor kleine adverteerders interessant. Al merk ik dat door de populariteit van Adwords de prijzen in vergelijking tot enkele jaren geleden enorm zijn gestegen.[/fusion_toggle]

[/fusion_accordion]

[/fusion_builder_column]

[fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_title size="1"]25 tips om meer uit Google Adwords te halen[/fusion_title]

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_title size="2"]Segmenteer voor een beter bereik[/fusion_title][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_checklist icon="check" iconcolor="#ffffff" circle="yes"]

Met Google Adwords komt letterlijk de wereld binnen handbereik. Maar zijn dat ook uw klanten? Segmenteren is een goede manier om de kosten te drukken en gelijktijdig beter scorende advertenties te maken.

  • google_maps_heilooIn Google Adwords kun je de doelgroep segmenteren op taal, land, provincie en stad. De locatie kan de plaats zijn waar de bezoeker zich bevindt of waarnaar iemand zoekt. Zo kun je de advertentie laten zien aan mensen uit Noord-Holland, mensen uit Alkmaar of mensen die een restaurant zoeken in Heiloo. Door zeer specifiek te segmenteren kun je mensen persoonlijker aanspreken: “U zoekt een tekstschrijver in Heiloo?”.
  • In de regel heeft het weinig zin om in de nacht te adverteren. Met Google Ads kun je tijdstippen selecteren waarop je de advertentie wilt tonen.
  • Je kunt ook aangeven op welk apparaat de ad moet verschijnen, bijvoorbeeld een desktop, tablet of telefoon. Bij adverteren op een telefoon kunt u een telefoonnummer koppelen aan de advertentie, zodat mensen u meteen kunnen bellen.
    Wordt uw website niet goed weergegeven op een telefoon of tablet? Sluit dan mobiele gebruikers uit.
    Bent u een restaurant in Utrecht? Adverteer dan met het menu op mobiele apparaten in de omgeving van Utrecht tussen 16:00 en 20:00.

[/fusion_checklist]

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_title size="2"]De juiste zoekwoorden kiezen[/fusion_title][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_checklist icon="check" iconcolor="#ffffff" circle="yes"]

Welke zoekwoorden kunt u het beste gebruiken? Schiet u met hagel of juist zeer gericht? Adverteer je breed? Dan betaal je breed! Hoe algemener het zoekwoord, hoe meer adverteerders er zijn en hoe hoger de prijs.

  • Kies daarom specifieke zoekwoorden en termen. Deze zijn goedkoper en sluiten beter aan bij de zoeker. “Tekstschrijver” is duurder dan “Freelance tekstschrijver”
  • Keywordplanner tekstschrijverGebruik de Keyword Planner. Deze geeft je inzicht in het zoekgedrag van je klant, woorden waaraan je misschien niet eens hebt gedacht.
  • Maak kleine groepen van vergelijkbare zoektermen en koppel hieraan een advertentie. Je kunt dan gericht adverteren, wat een positieve invloed heeft op de [fusion_tooltip title="De verhouding tussen het aantal vertoningen en  het aantal klikken, uitgedrukt in een percentage. De gemiddelde CTR is 2%."]Click Through Rate[/fusion_tooltip],[fusion_tooltip title="Hoe beter de advertentie scoort, hoe hoger de Quality Score en hoe meer en beter de advertentie getoond wordt."] Quality Score[/fusion_tooltip] en [fusion_tooltip title="De Ad Rank geeft de positie van de advertentie aan binnen de pagina"]Ad Rank[/fusion_tooltip]. Koppel dus nooit een advertentie aan een lijst zeer diverse zoekwoorden. De advertentie zal dan waarschijnlijk niemand aanspreken.
  • Standaard geeft de Adwords tool uw advertentie ook weer bij zoekwoorden die sterk lijken op jouw gekozen zoekwoord of -term. De vraag is of je dit wilt. Wil je specifieker zoekwoorden selecteren? Zet een + voor woorden die verplicht moeten voorkomen, een - voor woorden die niet mogen voorkomen en quotes om termen die letterlijk moeten voorkomen.
    Gezocht Tekstschrijver Heiloo maakt mij vindbaar bij de zoekterm “Tekstschrijver Heiloo”
    +Gezocht Tekstschrijver +Heiloo maakt mij vindbaar “Gezocht copywriter Heiloo”
    Gezocht Tekstschrijver Heiloo” maakt mij vindbaar op “Gezocht Tekstschrijver Heiloo”
    “Gezocht Tekstschrijver Heiloo” -jaarverslag maakt mij vindbaar op “Gezocht Tekstschrijver Heiloo”, maar niet op “Gezocht Tekstschrijver Heiloo voor jaarverslag”
  • zoekwoorden google adsGebruik uitsluitingswoorden voor uw campagne. Als een persoon op deze woorden zoekt, wordt jouw boodschap niet weergegeven. Waarschijnlijk wil je niet dat mensen die zoeken op woorden als “gratis” en “review” jouw advertentie aanklikken.
  • Gebruik synoniemen en meervoudsvormen in de lijst met zoekwoorden.
  • Bent je al aan het adverteren? Het rapport Zoekwoordendetails geeft een overzicht van zoektermen waarbij mensen je advertenties tegenkomen. Een enorme bron van informatie voor het bijstellen van zoektermen en uitsluitingswoorden, maar voor het optimalisatie van je website.
  • Gebruik niet te vaak hetzelfde zoekwoord binnen een campagne. Zoekwoorden gaan dan elkaar beconcurreren.
  • Adverteren is een werkwoord. Een campagne heeft continu bijsturing nodig. Zet de advertentie dus niet op de automatische piloot, maar stuur regelmatig handmatig bij.

[/fusion_checklist]

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_title size="2"]De perfecte advertentietekst schrijven voor Google Adwords[/fusion_title][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_checklist icon="check" iconcolor="#ffffff" circle="yes"]

Een advertentie bestaat uit een titel, twee korte regels tekst en een link. Dat is erg weinig om je boodschap over te brengen. Daarnaast mag je niet slechts hoofdletters gebruiken en ook geen sterretjes of herhalingen gebruiken. Hoe maak je een opvallende advertentietekst?

  • Zorg dat de boodschap aansluit op de zoekwoorden waaraan de advertentie is gekoppeld. Plaats het zoekwoord in de titel en tekst.
  • Zet de bezoeker centraal: “U zoekt gratis schrijftips?
  • Geef iets gratis weg: “Download een gratis schrijfcursus”.
  • Vertel de voordelen voor de klant: “Wij zijn gevestigd bij u in Heiloo, dus snel en persoonlijk contact”.
  • Zorg voor een Call to Action, een actie waarvan jij wilt dat de lezer deze uitvoert. “Bel ons nu voor een prijsindicatie”.
  • Kijk hoe concurrenten adverteren op de geselecteerde zoekwoorden. Neem goede dingen over, negeer dingen die volgens jou niet werken.
  • Maak verschillende variaties (2-3) van een advertentie. Adwords zal de best scorende advertenties voorrang geven. Na verloop van tijd haal je de slechtst scorende advertentie weg en maak je van de best scorende een nieuwe versie die je nog beter laat scoren. Zo werk je toe naar een zo hoog mogelijke Click Through Rate en Conversie Rate.
  • google zoekresultaten tekstschrijverGoogle plaatst boodschappen boven de zoekresultaten (de duurste plaatsen) en aan de zijkant naast de zoekresultaten. Hoe lager de advertentie, hoe goedkoper. Wil je wel verschijnen op de eerste, duurste positie? Persoonlijk klik ik eerder op de eerste advertentie in de rechter kolom, advertentieplaats 4. Je kunt een voorkeurspositie aangeven.
  • Gebruik site links in je advertentie. Deze kosten niets extra’s en hebben een grote impact.
  • Plaats een telefoonnummer in mobiele advertenties. Belangstellenden kunnen je dan meteen bellen.
  • Ben actueel. Speel eens in op de actualiteit. Als tekstschrijver plaatst u op De Nationale Pannenkoekdag een advertentie als: “Pannekoek of pannenkoek? Hoe zat het ook alweer? Meer schrijf-tips op….”.

[/fusion_checklist]

[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_title size="2"]Een hogere conversie bereiken[/fusion_title][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type="1_1" background_position="left top" background_color="" border_size="" border_color="" border_style="solid" spacing="yes" background_image="" background_repeat="no-repeat" padding="" margin_top="0px" margin_bottom="0px" class="" id="" animation_type="" animation_speed="0.3" animation_direction="left" hide_on_mobile="no" center_content="no" min_height="none"][fusion_checklist icon="check" iconcolor="#ffffff" circle="yes"]

Als je iets wilt verkopen via je website, wil je niet alleen dat je veel 'kliks' krijgt op je advertentie, maar ook dat bezoekers iets kopen. Kortom een klik moet converteren, leiden tot verkoop. De beste advertentie is degene met de hoogte conversiegraad.

  • Link een advertentie nooit aan de homepage, maar altijd naar een specifieke landingspagina die aansluit op de verwachting die de klant heeft naar aanleiding van de advertentie. Richt per campagne (of advertentie als dat nodig is) een landingspagina in.
  • Zorg voor een Call to Action op de langdingspagina. Wat wil je van de potentiële klant? Dat hij zich inschrijft op de nieuwsbrief? Iets downloadt? Of iets koopt? Dit is de conversie, het doel van de advertentie. Dit hoeft dus niet altijd een verkoop te zijn.
  • Koppel een campagne altijd aan Google Analytics. Je ziet dan welk gedrag een bezoeker vertoont en of dit overeenkomt met je verwachting. Analytics geeft je ook inzicht in de conversie.
  • Een hoge Click Through Rate is niet wat je nastreeft. Je wilt een zo hoog mogelijke Conversie Rate. Houd daar rekening mee bij het beoordelen van de werking van jouw advertenties.

[/fusion_checklist]

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

foto: Alexander Baxevanis[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leave a reply