Een blog is binnen inbound marketing onmisbaar. Het is een goede manier om je kennis en visie te delen. Publiceer je regelmatig nieuwe, interessante blogartikelen dan zie je het aantal bezoekers van je site snel toenemen. Maar wie schrijft al die content? Eerder schreef ik over de gastblogger. Vandaag een blog over de voordelen en nadelen van een ghostblogger.

Wat is een ghostblogger?

Je directeur, manager en andere collega’s hebben veel kennis in huis. Maar kunnen zij een blog schrijven? Beschikken zij over de juiste vaardigheden en over voldoende tijd om te bloggen. Steeds meer bedrijven huren een ghostblogger in. Een ghostblogger is een externe schrijver die blogartikelen schrijft onder een andere naam.

Waarom een ghostblogger inhuren?

SEO verandert: vergeet zoekwoorden, denk in content

Uit SEO-oogpunt is bloggen belangrijk voor de positie van je website in Google. Goede, informatieve content zorgt voor een hogere ranking en dus voor meer bezoekers. De regels rondom SEO zijn in een flink tempo aan het veranderen. Een aantal jaren geleden was het voldoende je pagina vol te stoppen met woorden waarop je gevonden wilde worden. Tegenwoordig is het aanbieden van goede content, de onderlinge samenhang tussen artikelen en een continue groei van je site veel belangrijker. Hoogwaardige content zorgt echter voor iets dat belangrijker is dan SEO: een hogere conversie. Veel bezoekers is leuk, een hoge conversie is beter.

Wie schrijft al die content?

Inbound marketing draait om interessante content. Binnen je organisatie is enorm veel interessante kennis aanwezig, veelal in de hoofden van je collega’s. Medewerkers vinden het vaak leuk om deze kennis te delen. Helaas kan niet iedereen deze op een boeiende manier op papier zetten en vaak ontbreekt simpelweg de tijd. Jouw directeur kan de tijd die nodig is voor het schrijven van een blogartikel misschien wel beter besteden. Een ghostblogger kan dan deze ideeën en kennis omzetten in een interessant verhaal.

Werkwijze van een blogger

Als ghostblogger begin ik met een persoonlijke kennismaking. Immers, ik ga uit naam van jouw bedrijf schrijven en moet dus je producten, collega’s, klanten en je concurrenten leren kennen. Ook het doel van de blog is natuurlijk belangrijk. Wil je lezers overtuigen, informeren of vermaken? Hoe wil jouw bedrijf zich profileren? Tenslotte maken we afspraken over de schrijfstijl en tone of voice. Mag in tutoyeren? Gebruik ik jargon? Mogen de artikelen grappig zijn of worden onderwerpen juist serieus en zakelijk gebracht? Een goede voorbereiding is het halve werk!

Op welke vragen zoekt je buyer persona (doelgroep) een antwoord? Welke zoektermen gebruikt hij? Samen stellen we een lijstje samen met onderwerpen waarover ik ga schrijven. Waarschijnlijk heb jij als marketeer bepaalde blogonderwerpen in gedachte en ik als buitenstaander (net als je doelgroep) heb ook verschillende vragen waarop ik een antwoord in de vorm van een blog kan schrijven. Daarnaast schrijf ik artikelen over actuele ontwikkelingen binnen je branche. Samen stellen we een planning samen.

Zodra de onderwerpen helder zijn, start ik met research. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een interview met je collega. In een kort telefonisch gesprek kan je collega zijn kennis en visie aan mij overdragen, zodat ik er een mooi, kloppend verhaal van kan maken. Ik zorg dat de blog ook SEO-technisch klopt. Na een akkoord van jou, wordt de tekst vervolgens gepubliceerd.

Voordelen van een ghostblogger

Het inhuren van een ghostblogger heeft zowel voordelen als nadelen. Laat ik beginnen met de voordelen.

  • Een ghostblogger schrijft op regelmatige basis originele, hoogwaardige content en houdt zo je website levendig.
  • Bloggers hebben veel schrijfervaring en kennis van communicatie en online marketing.
  • Via een blog toon jij kennis en expertise.
  • Een ghostblogger bespaart je veel werk en kostbare tijd. Hij zorgt voor onderwerpen, research en bewaakt de planning.
  • Een externe blogger zorgt voor een frisse wind: hij heeft geen last van beroepsdeformatie en kijkt met de ogen van een buitenstaander naar je bedrijf, net als je potentiële klant.

Nadelen van een ghostblogger

Natuurlijk heeft een ghostblogger ook nadelen:

  • Een blogger kost geld. Een tekstschrijver hoeft niet duur te zijn, maar kost altijd geld.
  • De vermeende schrijver van het artikel moet achter de tekst staan. De ghostblogger verkondigt immers zijn visie waar de ondertekenaar op aangesproken kan worden en vragen over kan verwachten.
  • De blogger moet zich inlezen in je branche. Zeker in het begin zal hij wat bijsturing nodig hebben.

Hoe sta jij tegenover het inhuren van een ghostblogger? Laat jij andere personen onder jouw naam bloggen op jouw website? Deel je ervaring hieronder.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

 

foto: MarLeah Cole