Waarom is een Like & Win-campagne slecht voor je bedrijf?

Er gaat geen dag voorbij of een bedrijf smeekt je zijn pagina te liken, in ruil voor een iPad of 500 stukken sushi. Werken deze acties? Irriterend in ieder geval. Maar heb je er als bedrijf iets aan? Like & Win-acties op Facebook zijn zelfs slecht voor je bedrijf.

Waarom wil je veel Facebook likes?

Veel likes op jouw bedrijvenpagina staat stoer. Daar kan ik niets tegen inbrengen. Mensen zijn kuddedieren en we willen nu eenmaal het liefst dingen die anderen ook willen. Dat is het fundament van Facebook. Maar er is natuurlijk nog een reden waarom je veel likes wilt. De berichten die je plaatst op je Facebook bedrijfspagina verschijnen op de timeline van ‘je vrienden’. En heeeeel misschien verkoop je er ooit iets door. Dus hoe meer likes, hoe groter het bereik van je bericht… toch?

Hoe werkt Facebook?

In tegenstelling tot Twitter plaatst Facebook berichten niet chronologisch op de timeline, maar op basis van populariteit. Facebook wil je populaire berichten tonen. Het komt dus voor dat een ouder bericht hoger staat dan een recent bericht. Om de populariteit van Je Facebook Share & Win actie te bepalen, plaatst Facebook het bericht eerst in de timeline van een beperkt aantal vrienden. Het socal netwerk kijkt vervolgens naar het aantal likes en commentaren, en het aantal maal dat het bericht gedeeld is. Aan de hand hiervan bepaalt Facebook op hoeveel timelines het bericht wordt getoond. Meer likes en shares, meer doorplaatsingen. Daarom heet het ook Share & Win. Facebook plaatst dus niet automatisch berichten op de timeline van alle vrienden. Zou Facebook wel alle berichten doorplaatsen dan zou je timeline overspoelen met berichten.

Waarom veel Likes slecht zijn

Ter verduidelijking een extreem voorbeeld. Stel je bent een marketingmanager bij een leverancier van bureaustoelen. Met veel zwoegen heb je 100 trouwe Facebook-fans verzameld. Wekelijks schrijf je een interessant artikel en in de Facebook-statistieken lees je dat je een bereik hebt van 25%. Mooi toch?

Je baas vindt van niet. Hij beslist dat er een iPad actie moet komen. Dus wat doe je, volgzaam als je bent? Je maakt een mooi bericht met een banner: “Like ons en maak kans op een iPad”. De post wordt als een gek gedeeld. Huisvrouwen en studenten klikken zich wezenloos. Binnen een dag heeft jouw bedrijf 1.000 nieuwe vrienden! Allemaal vrienden die niet in jou en je bureaustoelen geïnteresseerd zijn. Als gevolg daarvan zakt het bereik van een volgend bericht als een pudding in elkaar en je bereik nog maar 3% van je vrienden. Big deal? Je bereikt nog steeds hetzelfde aantal mensen. Echter… een groot aantal oude echt geïnteresseerden ontvangt je berichten niet meer. Je hebt geïnteresseerde vrienden ingeruild voor onverschillige vrienden.

Het is belangrijk dat je als bedrijf niet veel volgers hebt, maar veel trouwe volgers. Dan wordt je boodschap gelezen. En hoe creëer je trouwe fans? Precies door het aanbieden van informatie die bij de doelgroep past. Niet door het weggeven van een iPad.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

Photo Credit: AbbeyfieldKent cc