Vandaag las ik een interessant artikel van Mark Appel. Hij schrijft over het delen van kennis. Uit automatisme willen bedrijven (en hun medewerkers) kennis voor zichzelf houden: Knowledge is Power! Hoe moeten we ooit nog geld verdienen als klanten precies weten wat en hoe we doen?
Mark Appel onderstreept een ontwikkeling die je sinds twee jaar steeds meer online ziet. Bedrijven delen kennis in de vorm van gratis online trainingen, whitepapers en andere uitingen. Deze ontwikkeling is ongetwijfeld het gevolg van de met reclame murw geslagen consument, waar commerciële praatjes steeds minder vat op krijgen.
Het gaat om kennis delen
De kennis is gratis, de ervaring is wat ons onderscheid. Status wordt niet meer verkregen door dingen voor jezelf te houden, maar door informatie te delen met anderen. Door het delen van kennis word je zichtbaar en bouw je reputatie en status op. De nieuwe economie gaat niet over bezit, maar over delen.
Is dit nieuw? Nee hoor. In 1998 werkte ik voor een bedrijf met open source software hoog in het vaandel. Open source is software waarvan de broncode beschikbaar is, zodat iedereen precies kan zien hoe de software werkt en mensen eenvoudig wijzigingen kunnen aanbrengen. De software is voor iedereen, meestal gratis beschikbaar. Is er niets te verdienen aan open source software? In tegendeel. Dat een webserver als Apache gratis is, wil nog niet zeggen dat iedereen er mee kan werken. Ook hier zit de toegevoegde waarde in ervaring.
Het is mooi om te zien dat er af en toe kleine stukjes van de oorspronkelijke ideologie van het internet weer aan de oppervlakte verschijnen.
Ervaring is macht!
Photo Credit: nic519 via cc