Vandaag las ik een blogartikel van Tadek Solarz over de enorme opkomst van adblockers als reactie op het toenemende aantal bedrijven dat adverteren als businessmodel ziet. En daarna zag ik een presentatie van Yvonne Tocquigny over de mythe van marketing automation. Beter kun je de spagaat waarin de hedendaagse marketing zich bevindt niet weergeven. 

Mensen hebben een hekel aan niet-relevante informatie

Laat ik beginnen bij het begin. Als je wat vaker mijn blogartikelen leest, weet je hoe ik denk over marketing. Voor veel (MKB) bedrijven is marketing een synoniem voor sales. De meeste communicatie is tegenwoordig gericht op directe verkoop. Websites en social media; het is bijna allemaal reclame wat hedendaagse bedrijven blaten. Like en win! Geldt dat ook voor jouw bedrijf? Dan heb ik goed nieuws: je hoor bij de meerderheid. En ik heb slecht nieuws: dit gaat niet lang meer goed. Je publiek is reclame-moe. Waarom, vraag je je misschien af. Ik geef je drie simpele redenen, die je waarschijnlijk zelf ook wel had kunnen bedenken:

  • Er is zo verschrikkelijk veel reclame.
  • Reclame is disruptive; het komt altijd ongelegen, het stoort en onderbreekt je in je werkzaamheden.
  • En het allerergste: de boodschap is in 98% van de gevallen niet relevant.

Solarz illustreert dit in zijn artikel over het gebruik van adblockers. Als 180 miljoen mensen (ja laat het aantal even op je inwerken; honderdtachtig miljoen) adblockers gebruiken, dan moet er toch wel iets fundamenteels mis zijn met de hedendaagse reclame. In zijn blog juicht Solarz het gebruik van adblockers toe, in de hoop dat marketeers als reactie hierop meer relevantere content gaan schrijven. Ik ben er van overtuigd dan relevante boodschappen belangrijker zijn dan ooit.

Marketing automation is niet eenvoudig

Vervolgens zag ik een presentatie van Yvonne Tocquigny tijdens het BMA 2015, over de mythe van marketing automation. Marketing automation is een verzameling tools, ontwikkeld met als doel om op het juiste moment, relevante informatie aan te bieden aan de juiste persoon. Marketing automation ondersteunt hiermee content en inbound marketing. Bekende automation tools zijn Hubspot, Sharpspring en Eloqua.

Hiermee lijkt het de oplossing van het eerder besproken reclame-issue. En op een bepaalde manier is het dat ook. Nu heeft marketing automation zijn naam een beetje tegen. Ik zal niet in details treden (dat heb ik al eerder gedaan), maar marketing automation is alles behalve automatisch. Het klinkt als een eenvoudige tool die je even instelt en waarna de leads binnenstromen. Niets is minder waar. De tool is weliswaar relatief eenvoudig in te richten als je een beetje verstand hebt van html, js, css, databases en logica. Maar de uitdaging zit ‘m niet in de software, maar in de content die je wilt communiceren! Het verhaal dat je wilt vertellen. De relevante boodschap. Dat je weet hoe een tekstverwerker werkt, maakt je nog niet een goed schrijver.

Hoe goed ken jij je doelgroep?

Hoe goed ken jij je klant en weet je waar deze behoefte aan heeft? Dat is de hamvraag en daar draait het de komende jaren om. Hoe goed ken jij je klant en hoe goed ben jij in staat hem te helpen? Laat daar nu het hele probleem zitten van de hedendaagse marketing. De marketeer kent zijn doelgroep eigenlijk helemaal niet zo goed, ben ik bang. Voor ik kan starten met het inrichten van de marketingautomation-software, heb ik gemiddeld twee sessies met mijn klant nodig om te achterhalen wie de doelgroep is. En daarna ben ik een half jaar bezig hem te leren om te schrijven vanuit de klant, niet vanuit zijn bedrijf.

Daar zit de echte uitdaging van marketing automation en de hedendaagse marketeer. Schrijf je content die niet relevant is voor je klant, dan bak je er zelfs met de beste en duurste en beste marketing automation tools niets van! Marketing is daarom meer dan ooit afhankelijk van goede vakmensen, die creatief zijn en je doelgroep en vak begrijpen.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

foto: William Warby.