Een URL (Uniform Resource Locator) is een gestructureerd adres dat verwijst naar een pagina op je website. Iedere webpagina heeft dus zijn eigen, unieke URL. Wat is beter? Een lange of een korte URL?

De opbouw van een URL

Om te bepalen wat beter is, moeten we eerst kijken naar de opbouw van een URL. De URL bestaat grofweg uit de domeinnaam, padnaam en paginanaam. Het pad is (van oudsher) de directorystructuur waarbinnen de pagina op de webserver staat. Vergelijk het met de directories waarin een bestand staat op je computer.

opbouw url

 

Content management system maakt korte URL’s mogelijk

Tegenwoordig, met content management systemen als WordPress is dit pad niet meer noodzakelijk. Alle pagina’s staan niet meer als bestanden in directories op de server, maar als tekst in een database. Het content management system bouwt hieruit de website dynamisch op.

Waarom zie je nog vaak lange URL’s?

Toch zie je nog vaak webadressen als www.sportshop.nl/producten/schoenen/sportschoenen/adidas.html Waarom is dat? Ik denk dat er twee redenen zijn waarom lange url’s nog veel gebruikt worden.

Gewoonte

In de begintijd was het min of meer een noodzaak om pagina’s logisch in te delen in een duidelijke structuur. Die structuur is bij veel ontwikkelaars blijven hangen en al is het technisch niet meer noodzakelijk, veel mensen delen een website nog steeds in volgens een parent-child rangorde. Ook ikzelf ben gewoontes niet vreemd en plaatste tot een jaar terug een adrespagina, algemene voorwaarden en de privacy policy onder het pad ‘/over/’.

SEO

Ja daar heb je dat woord weer. Vroeger, toen iedereen zijn website nog netjes en logisch indeelde via het pad, kon je uit de URL opmaken waar de pagina over ging. De pagina www.sportshop.nl/producten/schoenen/sportschoenen/adidas.html ging ongetwijfeld over Adidas sportschoenen. Het analyseren van het pad leek Google en andere zoekmachines handig bij het indexeren van een pagina. Zoekmachines gebruiken van oudsher mede de URL van een pagina om te bepalen waar een pagina over gaat. Tot dit uitlekte en marketeers het pad gingen misbruiken. Google hecht nu nog maar nauwelijks waarde aan het pad en steeds minder aan de paginanaam. De zoekmachine deelt zelfs soms strafpunten uit voor misbruik. Toch geloven enkele ‘SEO deskundigen’ nog heilig in het volproppen met zoekwoorden van een URL.

Er is nog een tweede, meer legitieme SEO overweging. Heb je een goed bezochte blogpagina die van oudsher een lange URL heeft, dan kijk je wel uit om deze aan te passen. Hoewel er mogelijkheden zijn om via een redirect backlinks om te leiden naar een nieuwe URL, toch zijn veel marketeers hier huiverig voor. En dus bestaan lange URL’s nog.

Wat is beter? Een lange URL of een korte?

Komen we terug op onze hoofdvraag: wat is beter? Ik denk dat we eerst nog een andere vraag moeten stellen: voor wie?

URL voor mensen

Dat een korte URL voor mensen de voorkeur heeft, mag denk ik duidelijk zijn. Weet je de URL nog uit het voorbeeld dat ik noemde? www.sportshop.nl/adidas had je waarschijnlijk wel onthouden. Ook uit oogpunt van structuur en navigatie is een lange URL niet meer noodzakelijk. Belangrijker is een duidelijk menu om aan te geven waar de bezoeker zich binnen de website bevindt.

URL voor social media

Ook andere media als Twitter en Facebook werken het liefst, uit ruimtegebrek en leesbaarheid, met korte URL’s. Vandaar het grote aanbod aan URL shortners, diensten die niets anders doen dan van een lange URL een korte maken.

URL uit SEO overweging

Uit SEO overwegingen is een middenweg aan te raden. Hoewel het pad vrijwel geen en de paginanaam steeds minder belangrijk wordt, heeft het nog enige invloed op de ranking. Een pad als /blog/ geeft een zoekmachine informatie dat het hier om een blog gaat: een verzameling pagina’s die echt bij elkaar horen. Voor andere pagina’s is een pad af te raden.

Uit SEO overweging is het belangrijker om regelmatig goede, aan elkaar gerelateerde content te schrijven, dan je blind te staren op zoekwoorden.

Conclusie: houd je URL zo kort mogelijk. Dat is voor iedereen het eenvoudigst.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

foto: John Shafer