In een vorige blog schreef ik over de perfecte titel voor een blog vanuit het oogpunt van SEO (zoekmachine-optimalisatie). In een tijd dat in-page SEO steeds minder relevant wordt, moeten we misschien gewoon weer schrijven voor onze doelgroep. Interessante artikelen leveren immers waardering en shares & likes op. Deze zorgen op hun beurt weer voor bezoekers en een hogere waardering in de zoekresultaten. Hoe trek je lezers op social media? Juist met de perfecte titel, voor mensen!

 Moet een titel ineens weer niet SEO geschreven zijn?

Dat zei ik nu ook weer niet. Laat ik het kort toelichten. Google wil zoekers relevante websites aanbieden. Voorheen zette Google die pagina’s waarin het zoekwoord het meest voorkwam, bovenaan. Dat kon natuurlijk niet lang goed gaan. Marketeers zette websites vol met steekwoorden en blogs werden overspoeld met ‘comment spam’. Inmiddels heeft Google geleerd naar de context van websites te kijken. Waar gaat een website over? Past de pagina binnen dat geheel? Google biedt graag relevante actuele informatie. Daarom is het logisch dat Google veelbesproken pagina’s op social media voorrang geeft. En wat scoort goed op social media? Juist: artikelen met pakkende titels. Een SEO titel zorgt dat je hoog scoort in de zoekresultaten, een titel afgestemd op mensen zorgt voor lezers en een hoge Click Through Rate (CTR).

 Wat is de functie van een titel?

Een titel moet lezers aanzetten tot lezen van het artikel of blog. De aandacht van de lezer grijpen en hem het gevoel geven: “Dat wil ik weten!”. Daarnaast moet de titel weergeven waar het artikel over gaat. Het is een samenvatting. Als dit niet het geval is, kan dit alleen maar teleurstelling opleveren bij de lezer.

 Waarom een pakkende titel?

Als je een artikel wilt promoten op social media als Facebook, Twitter en LinkedIn of via RSS moet je het doen met beperkte middelen. Van jouw artikel is in eerste instantie alleen de titel en misschien een korte inleiding en een afbeelding zichtbaar. De titel zorgt er dus voor of jouw artikel wel of niet gelezen wordt. Het is het belangrijkste onderdeel van je blog of pagina. Zet deze niet aan tot lezen? Dan is het hele artikel tevergeefs geschreven.

 Eisen waaraan titel moet voldoen

Als we kijken naar de titel van een blog of pagina, dan zijn er een aantal titels die beter werken dan andere. Als je als tekstschrijver het onderstaande lijstje doorleest, kun je je daar vast iets bij voorstellen. Kies een van de volgende methoden en waar mogelijk combineer deze.

Mensen zijn gek op lijstjes. Lekker kort en krachtig, en het lijkt een eenvoudig uit te voeren en afgerond geheel. De beste lijstjes zetten ook nog eens aan tot actie. Vergelijk de onderstaande voorbeelden maar eens. Wat spreekt jou het meest aan?

  • 5 punten waaraan een titel moet voldoen
  • 5 tips om meteen betere titels te schrijven

Wat is het voordeel voor de lezer als hij deze informatie leest? In de titel geef je antwoord op deze vraag.

  • Een betere blog titel trekt meteen meer lezers.

Vragen verhogen het aantal klikken. Door het stellen van een vraag die aansluiten bij de belevingswereld van je lezer gaat de lezer (ook al is het maar even) nadenken over de vraag en is dus bezig met jouw artikel. Probeer een letterlijke probleemstelling weer te geven: hoe, wat, waar, waarom? Het artikel moet het antwoord zijn op een vraag die iemand stelt in Google. De vraag moet jouw titel zijn.

  • Hoe krijg ik meer lezers op mijn blog?
  • Wat kan ik doen om meer bezoekers te krijgen?
  • Waarom leest niemand mijn blog?

An offer you can’t refuse.

  • Wil je meer bezoekers op jouw website?

Door iets te beloven aan de lezer waar hij beter van wordt, trek je zijn aandacht. Laat hem denken: Dat wil ik ook! Kortom bied hem een concreet voordeel.

  • Schrijf betere titels in 10 stappen
  • Word binnen 1 maand een goed gelezen blogger

Als je dit niet leest…. Titels die een lezer het idee geven iets te missen als ze jouw artikel niet lezen, werken prima. Als je dit niet leest… nou ik hoop dat het ooit nog goed met je komt. Kortom je speelt in op angst of twijfel.

  • 15 tips die je niet mag missen!
  • Zonder deze tips word je nooit een goede schrijver

Een anti-titel zegt iets wat je eigenlijk niet wilt. Maar de titel is zo opgezet dat je eenvoudig deze tips (die in je nadeel zijn) kunt ombuigen tot een voordeel. Ze vertellen je dus eigenlijk het tegenovergestelde. Omdat bijna iedereen positieve titels schrijft, valt een negatieve extra op. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld. Zou jij dit lezen?

  • Hoe verlies je het snelst al je klanten?
  • 15 redenen om niet aan SEO te doen

 

In dit artikel lees je een aantal eigenschappen waaraan een goede titel moet voldoen. Je kiest per situatie welke (combinatie van) eigenschappen je wilt inzetten voor je artikel. Dat is afhankelijk van je schrijfstijl, het publiek dat je wilt aantrekken en de plaats waar jij jouw artikel promoot.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

 

PS. Heb je meer tips? Laat het weten onder dit artikel!

 

foto: Het nieuwe instituut