Vanochtend had in een interessant gesprek met een nieuwe klant. We zijn bezig met het opzetten van een online marketing campagne. Gaandeweg het gesprek stelde ik voor een blog toe te voegen aan de website. “Een Blog? Is dat niet heel ouderwets?”, was zijn reactie.

De weblog is dood!

Niet lang nadat internet gemeengoed wordt, ontstaan de eerste weblogs. Ik weet nog dat ik PHP Nuke installeerde; een van de eerste content management systemen waarmee je eenvoudig artikeltjes kon posten. Zeg maar de voorloper van WordPress. Ik heb geen idee wat ik destijds schreef, het zal wel niet heel interessant geweest zijn. (De wayback machine weet het nog wel).

blogger-iconDe blog wordt snel populair en er komen online diensten als Blogspot die het eenvoudig maken een blog te starten. Iedereen wil eigenlijk schrijver zijn en dus ontstaat er een wildgroei aan blogs. Er is zelfs geld mee te verdienen. Iedereen slaat aan het bloggen. Van mensen die menen iets belangrijks te vertellen te hebben tot aan mensen die verhaaltjes schrijven uit naam van hun kat. Bloggen blijkt echter ook hard werken en veel blogs stoppen ook weer vrij snel. Inmiddels zijn deze mensen verhuisd naar Facebook en wordt er op een geniale blogger na, nauwelijks meer privé geblogd. De blog is dood.

De blog is springlevend!

De blog is begonnen aan een tweede leven. Dat wil zeggen: binnen de zakelijke markt. Via een zakelijke blog kun je uitstekend laten zien welke kennis je in huis hebt. In tegenstelling tot andere content op je website leent een blog zich er prima voor om een persoonlijke mening te verwerken in je bericht. Een blogartikel heeft hierdoor een langere levensduur dan een nieuwsbericht, dat na een dag zijn waarde al verliest.

Maar het belangrijkste van een blog is dat je autoriteit opbouwt. Door regelmatig te bloggen over interessante onderwerpen voor je klant binnen een bepaald thema, bouw je de website langzaam uit tot een kenniscentrum. Mensen gaan je zien als specialist. Een continu groeiende website wordt ook door Google gewaardeerd en beloond met een hoge positie in de zoekresultaten. Bezoekers zullen interessante artikelen waarderen en delen. Zo zorgen zij weer voor meer nieuwe bezoekers.
Tenslotte zorgt bloggen er voor dat je ook echt iets te vertellen hebt op social media en je meer kunt dan het doorsturen van andermans content.

Voordelen van een blog

  • Kennis delen wekt vertrouwen. Word specialist op jouw vakgebied.
  • Help nu de klant van morgen.
  • Laagdrempelige manier van content aanbieden. Geef je bedrijf een gezicht.
  • Relatief goedkope manier van content vervaardigen.
  • Content ook te gebruiken voor social media.
  • Langdurig SEO effect in vergelijking tot SEA.
  • Samen schrijven met collega’s schept een band.
Morgen gaan we werken aan een plan voor een blog.

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

 

foto: David Wall