Vrijwel alle online marketeers zijn er inmiddels wel achter: content marketing (inbound marketing) is de weg die we online moeten bewandelen. De meeste serieuze marketeers zullen het ook wel met mij eens zijn dat we moeten streven naar originele, op de buyer persona afgestemde content. Het schrijven van eigen content kost echter veel tijd (en geld). Nog steeds iedereen het met mij eens? Mooi, dan zijn we nu bij het probleem aangekomen.

In de pré-internettijd ging je voor een nieuwe ijskast naar de BCC (was die er toen al?) en liet je je door de verkoper een modelletje aanpraten. Tegenwoordig doen klanten ruim 80% van het onderzoek zelf online en lopen vervolgens de BCC (is die er nog?) binnen, wijzen een ijskast aan en rekenen dan af.

Relevant zijn voor je klant

Daarom moet je als website niet alleen hoog scoren in Google, maar ook nog eens relevante informatie aanbieden die aansluit op het fase binnen de zoektocht van de klant. Je moet hem helpen aan die informatie die hij nodig heeft (waar hij op zoekt) tijdens zijn zoektocht naar een nieuwe ijskast. Echter, goede content is duur. Nja, relatief duur, Google Ads schijnt ook niet gratis te zijn. Veel websites komen dan ook niet verder dan een blog met eens per twee weken een nieuw artikeltje.

Blog met een lijstje

Nog steeds geen heel groot probleem. Blogartikelen kunnen, mits je er voldoende energie en tijd in steekt, een enorme bron van informatie zijn. Maar waar gaat het mis? Hoewel alle online marketeers prediken dat je online originele, goede content moet aanbieden, komen de meeste marketeers vaak zelf niet veel verder dan korte, onpersoonlijke blogjes op het niveau van “de 15 beste…” of “35 tips om snel…” Ja, het scoort zo goed, leest zo lekker weg en de hapklare brokken zijn gemakkelijk te verteren. En niet te vergeten: ze zijn snel te schrijven.

Wat is mijn probleem hiermee? Het druist in tegen alles waarvoor inbound marketing staat. In de meeste gevallen zijn lijstjes een knip-en-plak-werkje van teksten uit andere websites. Internet blijkt toch een onweerstaanbare kopieermachine te zijn. Het erge is dat deze lijstjes ook nog best goed scoren in Google! Zoek je op een bepaald onderwerp (zeker binnen marketingonderwerpen), dan zul je steeds vaker in de top van de zoekresultaten pagina’s tegen komen als “De 72 beste manieren om…”

Het grote nadeel echter is dat deze pagina’s zelden enige diepgang kennen en je achterlaten met een hongerig gevoel. Heb je drie van dit soort blogs gelezen, dan heb je ze allemaal wel gelezen en snak je naar inhoud. Lijstjes zijn dan ook niet meer dan fastfood. Het stilt heel even de honger van de lezer, maar zal niet zorgen voor trouwe bezoekers, laat staan klanten. Daar is meer diepgang voor nodig.

Stop met snelle trucjes en ga je nu eens echt verdiepen in je klant en relevante content voor hem schrijven! Dat kan prima in een blog en dat kan prima in een tekst van meer dan 700 woorden.

 

jeroen beelen handtekening