Een van de belangrijkste dingen die mijn website een boost hebben gegeven is: structuur. Niet extensief keyword-onderzoek. Of allerlei SEO-trucjes. Ik denk werkelijk dat de grootste bijdrage aan het snel groeiend aantal bezoekers de structuur van mijn website is geweest.
Belang van structuur binnen een website
Structuur is fijn. Voor mij als schrijver en voor jou en Google als lezer. Structuur geeft namelijk duiding. Wat is belangrijk binnen een website en wat minder? Nu kunnen we over structuur heel ingewikkeld doen. Er zijn vast vele ingewikkelde modellen (laat dat maar aan marketeers over) die je website helemaal kunnen optimaliseren. Maar puntje bij paaltje: het moet wel uitgevoerd worden. En erg ingewikkelde zaken willen nog wel eens verzanden in oude gewoontes of gewoonweg op de plank blijven liggen.
Cornerstone-content
Zelf ben ik fan van cornerstone-content. Juist omdat het eenvoudig toepasbaar en begrijpelijk is. Hubspot heeft een vergelijkbaar model dat pillar pages heet.
Google werkt van oudsher met pagerank. Pagerank is een algoritme dat door Google Search wordt gebruikt om webpagina's te rangschikken in hun zoekresultaten. Eenvoudig gezegd geeft iedere pagina een stukje van zijn eigen score door aan een pagina waarnaar gelinkt wordt. Dit wil zeggen dat een pagina belangrijker wordt, als deze meer inkomende links ontvangt.
Voor je website heb je ongetwijfeld verschillende belangrijke thema’s gedefinieerd waarop je gevonden wilt worden. En waarschijnlijk heb je ook een blog waarin verschillende van deze onderwerpen beschreven worden. Binnen de cornerstone-strategie definieer je een pagina per thema als belangrijkste pagina (cornerstone). Dit is vaak een gedetailleerde log read pagina over een bepaald onderwerp. Voor gerelateerde thema’s maak je aanvullende pagina’s, die verwijzen naar de cornerstone-pagina. Door zeer selectief te zijn met interne linkjes, geef je zo de cornerstone-pagina meer ranking (body). Zowel Google als je bezoekers zullen hierdoor de cornerstone-pagina als belangrijk ervaren. De pagina waar alles naar verwijst. De pagina zal hoger ranken in Google en sneller onder de aandacht komen van bezoekers van je pagina.

Voorzie de cornerstone-pagina van een goede call-to-action en de structuur van je website zorgt voor meer conversie.
Meer informatie vind je bij Yoast. https://yoast.com/what-is-cornerstone-content/