Wat willen jouw bezoekers?

De term “Inbound Marketing” – ik stipte het in de inleiding al aan – is eigenlijk een verzameling van een aantal bestaande marketing technieken, waaronder SEO. Inbound Marketing is een vorm van pull-marketing dat op internet potentiële klanten wil aantrekken. Het bestaat in essentie het aanbieden van zinvolle content, die eenvoudig vindbaar is via zoekmachines en graag gedeeld wordt via social media. Kortom: Inbound Marketing helpt bedrijven beter gevonden en gewaardeerd te worden.

Inbound Marketing is het serieus nemen van mensen en hen een antwoord geven op de vragen die zij hebben.

Wie wil er nu niet beter gevonden worden en ook beter gewaardeerd worden? Ieder bedrijf toch? Maar er is nog een voordeel. Het goed vindbaar zijn op internet wil ook zeggen dat je dure outbound marketing tools zoals advertenties niet of minder hoeft in te zetten. Zodra je stopt met adverteren droogt de stroom bezoekers meteen op terwijl je van een goed opgezette website nog maanden bezoekers kunt ontvangen.

Dan is er nog een derde voordeel van Inbound Marketing. Inbound Marketing is goed meetbaar. Door middel van Marketing Automation (ik kom daar in een volgend deel nog op terug), kun je precies zien wat een bezoeker op jouw website doet en hem begeleiden in het aankoopproces. Waarom is dat belangrijk, vraag je je misschien af. Nou… traditioneel belt en mailt de sales afdeling ongeveer iedereen waar zij een naam of adres van kan bemachtigen (targets! targets! targets!). Maar veel websitebezoekers zijn nog helemaal niet klaar voor verkoop. Inbound Marketing wacht rustig af en benadert alleen die personen die sales ready zijn. Sales hoeft minder te doen, heeft een veel hoger slagingspercentage en bezoekers worden niet lastiggevallen. Resultaat: de kosten per lead zijn bij Inbound Marketing vele malen lager dan bij outbound marketing.

Zinvolle content is het antwoord op de vraag van jouw bezoeker

bioscoop stoelenIk had het over het aanbieden van zinvolle informatie voor de bezoeker. Zinvolle informatie is geen losstaande term. Het is altijd gerelateerd aan een bezoeker. Om een voorbeeld te geven: onlangs werd ik gevraagd een offerte te maken voor het herschrijven van een website voor een groot bedrijf dat tribunes maakt voor collegezalen en bioscopen. Ik bekeek de website en las een hele pagina over de historie van het bedrijf. En hoe goed ze waren in wel 10 landen. Tenslotte kwam ik uit bij een technische opsomming van wel dertig soorten tribunes en stoelen met al hun specifieke kenmerken. Als bioscoop-eigenaar zou ik totaal niet weten wat ik moest kiezen.

Mijn advies: zet de website op vanuit de klant. Een bioscoop-eigenaar wil niet weten welke stoelen ik allemaal verkoop. Hij wil een antwoord op zijn vraag: “Wat is voor mij de beste stoel?” Wat zou hem wel geholpen hebben? Een verhaal over de laatste ontwikkelingen op gebied van bioscoopstoelen! Over efficiënter gebruik van de ruimte tussen de rijen door een ingenieus nieuw systeem, het geruisloos opklappen, een speciale goed reinigbare bekleding, optionele bekerhouders, lichtgevende stoelnummers, en nog veel meer. Deze informatie was wel per stoel wel beschikbaar maar door het ontbreken van overzicht totaal onvindbaar. Kortom het bedrijf dacht vanuit haar product, niet vanuit de bezoeker en de vraag die deze heeft.

Probeer je te verplaatsen in je klant, bedenk welke vragen hij heeft en geef daar antwoord op. Hoe je onderzoek doet naar je klant en in welke vorm je content kunt aanbieden, leg ik uit in een volgend deel.

Kennis delen is de beste manier van helpen

kennis is machtDe beste manier om potentiële klanten te helpen is het delen van kennis. Oei, ik hoor het kraken bij je. Jij die (uit strategisch oogpunt) niet eens al je kennis wilt delen met collega’s. Sorry maar deze tijden zijn voorbij. Door het delen van kennis laat je zien wat je kunt. Als jij een nieuwe leverancier zoekt en deze laat zien wat hij allemaal weet, dan denk je toch ook: “He die weet waar hij het over heeft! Die wil ik!”. Of kies jij de leverancier die pagina’s vol schrijft over hoe blij zijn klanten zijn? Zo werkt Inbound marketing. Je deelt kennis en laat zo zien dat jij een specialist bent binnen jouw vakgebied. Binnen de Inbound Marketing noemen we dat autoriteit.

Is delen van kennis eng?

In het begin is delen van kennis best eng. Misschien denk je: maar als iedereen weet hoe ik het doe, zit ik binnen een maand zonder werk! Denk je dat ik, door het delen van kennis met jou op deze website, laat zien wat ik voor jou kan betekenen? Denk je dat ik meer opdrachten als tekstschrijver krijg? Of denk je dat de meeste lezers denken: “Ha! Nu kan ik het lekker zelf!”. Het voor jezelf houden van kennis is heel erg 2010. Wil je trouwe bezoekers, dan moet je oprecht kennis delen. Maar dat wist je al. Hoe vaak ben je niet tevergeefs op een website gekomen met allerlei marketing bullshit, zonder echt een antwoord te krijgen op de vraag die je toen had?

Eigenlijk had mijn vraag moeten zijn: maakt kennis delen mij overbodig? Natuurlijk niet. Ga jij na het lezen van deze cursus alle content zelf schrijven? Ik denk het niet. Waarschijnlijk heb je het druk genoeg met je dagelijks werk als marketeer. Ik hoop met deze cursus jou te laten zien wat ik kan. En dat moet jij ook naar jouw eigen klanten doen. Mark Appel schreef eerder dit jaar dat je juist status verwerft door het delen van kennis, maar dat ervaring ons onderscheid. En dat kan niemand je afnemen.

Originele content zorgt voor meer bezoekers

Kennis deel je bijvoorbeeld via een blog. Hierin kun je heel eenvoudig afgebakende onderwerpen behandelen, die binnen jouw website thema vallen. Goede content wordt door je lezers gewaardeerd en gedeeld op social media. Het regelmatig schrijven van nieuwe informatie (webpagina’s, blogs, white papers, …) en het feit dat er over jou gesproken wordt op social media, versterkt je autoriteit. Ook Google zal dit opmerken en jouw website een hogere positie in de zoekresultaten toekennen. Jij bent immers de specialist!

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]