Mijn zoon keerde zijn spaarpot om. Zijn zuurverdiende muntjes rolden over de toonbank van de Bart Smit. “Alsjeblieft”, zei de meneer van de speelgoedwinkel en overhandigde hem zijn knuffel. “En hier is ook nog een extra Bart Smit Kraskaart voor een mooie prijs!” Daar ging het mis.
Altijd prijs
‘Altijd Prijs’ staat er op de kraskaart, omringd door mooi speelgoed. Nog voor we de speelgoedwinkel uit zijn, heeft mijn zoon van zeven de kraslaag van de kaart gekrast. Er verschijnt een cryptisch nummer. “Wat heb ik gewonnen, papa!?”, vraagt hij jubelend.
“Ik denk dat we dit nummer op de website moeten invullen en dat je dan ziet wat je gewonnen hebt”. Ooit heeft een of andere marketeer bedacht dat je klanten niet een goed gevoel moet geven, maar eerst dusdanig moet treiteren dat ze nog net bereid zijn hun gegevens achter te laten. We vullen samen de code in. De website wil alleen mijn emailadres weten. “Dat valt mee”, denk ik nog. Een seconde later ontvang ik een email van Bart Smit. “Wat heb ik gewonnen, papa !?”
De email bevat een link naar een volgende webpagina. En ja hoor. Daar is het invulformulier: naam, adres, geboortedatum, favoriete speelgoed en zo gaat het nog even door. "Klote Bart Smit", denk ik geïrriteerd. Samen verzinnen we wat adresgegevens en ik druk op OK. “Pááááp, wanneer weet ik nu wat ik gewonnen heb?”
Gefeliciteerd: je hebt mooie prijzen gewonnen met de Bart Smit krasactie
Weer email van Bart Smit: 'Gefeliciteerd: je hebt mooie prijzen gewonnen met de Bart Smit krasactie!'. Met grote verwachtingsvolle ogen kijkt mijn zoon mij aan terwijl ik voorlees. “Hé je hebt 3 prijzen gewonnen... Korting bij de Dolcis. Dat is een schoenenwinkel. Maar dan moet je wel eerst heel veel kopen. En korting bij de Scapino…”. Wat is Scapino? "Dat is ook een schoenenwinkel. En ook nog korting als je 100 foto’s laat afdrukken.”
Teleurstelling is van zijn gezicht af te lezen. Hij smijt zijn zojuist gekochte knuffel in de hoek en roep met waterige ogen: “Bart Smit is een stomme winkel”. Mijn hart breekt en ik neem me voor nooit meer een voet in de Bart Smit te zetten.
Een minuut later piept mijn telefoon. Een mail van Dolcis. En nog een. En een van de Scapino. En nog een van de Efteling. Daar was ik ongetwijfeld mee akkoord gegaan in de algemene voorwaarden. Maar ik vind dat je zo niet met je klanten om moet gaan. Bart Smit heeft vandaag twee goede klanten verloren.
Photo Credit: david_shankbone cc
Kom op zeg er word hier gepraat alsof het leven van dat kind voorbij is en hij is gewoon een verwend nest als hij daarom gaat huilen…
Ach het kind zal er geen trauma aan over houden. Maar helemaal mee eens dat ik het schandalig vind van Bart Smit. Mijn dochter had ook zo een kraskaart alleen zij is wat ouder dus tranen waren niet aan de orde. Ze zei wel dat het ze het heel erg flauw vond, dat ze dacht dat ze wat had gewonnen en vervolgens niks…. En inderdaad de spam die je erna ontvangt is niet misselijk.
Okee… Dit is gewoon zielig. Wees eens een vent prijs is prijs en alles wat had kunnen gebeuren (die mailtjes) staat in de algemene voorwaarden. Ik zal die nog maar eens een keertje doorlezen vriend 😉
Voor dit soort onzin het ik een leuke truuk.
Een eigen e-mail domein met onbeperkt e-mail adressen.
Ik geef dus op bartsmit@mijndomein.nl
Alle shit die ik krijg op dit adres komt dus van Bart Smit.
vervolgens blok ik deze account en laat de mail doorsturen naar het hoofdkantoor.
Heb zo al heel wat spammers teruggepakt.
Dit had ik ook echt niet leuk
Exact hetzelfde meegemaakt met mijn zoontje een jaar geleden..
dat was absoluut niet lachen ….
Of de vader er nou een drama van maakt of niet, het staat niet ter discussie!
Als Bart Smit of andere kinderketens kraskaarten verkoopt waar op staat “altijd prijs” , moeten zij dat nakomen.
Nakomen op het niveau van een kind.
Wij gaan toch ook geen supermarkt in om een auto te kopen of ben ik nou gek?? Of een grabbelton neerzetten met ingepakte papiertjes “mispoes” “gefopt” “dombo, je bent erin getuind”.
Kinderen staan en kijken heel anders tegen dingen aan als wij wolvassenen. De winkels horen hier geen misbruik van te maken of de ogen ve kind te verpesten met dit soort dingen!
Ik vind het sneu voor de kleine man.
Als ouder ben ik van dit soort kindonvriendelijke spelletjes op de hoogte. Als mijn kind zoiets wil, dan leg ik hem heel duidelijk uit wat het is. Dat het dus zonde van je geld is, winkeleigenaren proberen op een slinkse wijze geld te verdienen over de rug vd kinderen.
Anderzijds, vanuit een ondernemer gezien, is dit wel handig. Er zijn genoeg mensen die erin tuinen en zo lukt het toch om mensen te lokken.
Desondanks ben ik van mening dat je dit soort dingen niet bij kinderen doet! Altijd prijs, is ook daadwerkelijk prijs in de categorie “kinderspeelgoed”!!!!
Agh wat een onzin. O.K Mischien wel een lage marketing truuk van de Bart Smit maar komaan. Deze kerel doet alsof zijn kind voor het leven geschonden is. Als ik zo klein was had ik er niet eens drama rondgemaakt. Die knuffel daar gooien lijkt me wat ‘verwend nest’ achtig. Hij heeft tenminste iets, en het was in de eerste plaats alles wat hij kreeg. En de Bart Smit niet meer vertrouwen is trouwens een goeie les in zijn leven om niet alle ste geloven wat je hoort/leest en zekers niet als het gratis is. Het is best triest dat vele jonge ouders hun kinderen zo overbeschermd opvoeden. Geen wonder dat tegenwoordig niks meer mag of kan.
Wat een publiekelijk gezeik over de rug van je zoontje. Grow up!
Dat heb ik ook gehad met mijn zoontje ja! Stakkers hoor.
Wat een drama zeg.
En daarom heb ik altijd een spamaccount-mailadres dat ik gebruik voor al die stompzinnige acties. Ik reageer niet op die onzin en ik doe ook zo min mogelijk mee. Soms kom je er écht niet onderuit; en daarom heb ik bijna dagelijks 30 spammails of nieuwsbrieven, nieuwe aanbiedingen en de bonusproducten en blablabla. Ik haat marketing 😉
Ook een tip: bij het invullen van dit soort informatie maak ik altijd met opzet een en dezelfde “spelfout” in mijn achternaam. Ik heb een mailfilter ingesteld:
achternaam met die spelfout in een mailtje => prullenbak!
Wat een leuk stuk, heb zelf ook meegedaan en dit ervaren. Wijs geworden maak ik wel altijd even een tijdelijk adres aan voor ik me aanmeld. Het grote voordeel is wel dat je als consument met een druk op de knop een fraai overzichtje krijgt van de verwevenheid van wat er nog resteert aan winkels in de binnenstad. En, ik heb dat getest, het direct afmelden van de emailnieuwsbrieven werkt bij deze actie wel goed, niet meer opnieuw gespamd.
Zal niet lang meer duren voor ze je bankrekeningnummer waar je net mee pinde gebruiken om de volgende winkel waarvan ze inmiddels weten dat je er over 10 minuten zult binnenstappen alvast op de hoogte brengen van je komst.
En 1500 lezers en nul reacties, ik herken dat 🙁