Je bent lekker aan het bloggen. Je schrijft het ene artikel na het andere. En dan komt je manager binnen: “Wat levert die blog ons op?”. En jij zegt…

Een blog schrijven is een geweldige manier om kennis te delen. Maar een zakelijke blog schrijf je niet voor de lol. Nou ja, het zou niet je hoofddoel moeten zijn. Een blog schrijf je om uiteindelijk meer conversie te genereren. Toch? Je wilt niet meer anonieme bezoekers, maar meer leads en uiteindelijk klanten! Wat is de potentieel van jouw blog en wat levert jouw blog je op?

Schrijf voor je klant

Uit oogpunt van inbound marketing schrijf je blogartikelen over onderwerpen die je prospect (buyer persona) interessant vindt. Deze trekken immers de meeste toekomstige klanten aan. Verdiep je echt in de klant. Wat zou jij, in zijn positie willen weten? Daar schrijf je een blog over. Maar voor je daarmee start, onderzoek je ook op welke term je buyer persona zoekt om bij je artikel uit te komen.

Gebruik zoekwoorden waarop je kunt scoren

tekstschrijver_google_keywords

verwacht zoekverkeer

Via Google Adwords Keyword planner kun je ontdekken of op deze zoekterm ook daadwerkelijk gezocht wordt. Google toont je de maandelijkse zoekfrequentie, de mate van concurrentie en enkele alternatieven. Met name de eerste twee gegevens zijn belangrijk. Heb je een term gekozen met een hoog zoekvolume maar met veel concurrenten? Dan moet je heel goed je best doen om boven in de zoekresultaten te komen (ik leg je zo uit waarom dat belangrijk is). Je zou in dit geval kunnen overwegen om een zoekterm te kiezen met minder concurrenten (en minder volume). Anderzijds is het gemakkelijk scoren met een term waarop niemand zoekt, maar schiet je daar iets mee op? Zoek ook eens zelf in Google op je gekozen zoekterm en bekijk de resultaten. Denk je dat je de top 5 kunt verslaan?
blog_conversie_schema

Waarom is een hoge Google ranking belangrijk?

Wil je een bepaalde conversie bereiken, dan moet je eerst een bepaald aantal bezoekers binnenhalen. En deze is weer afhankelijk van het zoekvolume en je positie in Google.

Uit onderzoek blijkt dat de positie van jouw blog in de zoekresultaten bepalend is voor het aantal bezoekers dat je kunt verwachten. Niet wereldschokkend, lijkt me. De percentages vind je hieronder. Ten tweede blijkt uit onderzoek dat bij het juist toepassen van inbound marketing gemiddeld ca. 2% van je bezoekers te converteren is naar prospect. Van deze prospects wordt ca. 10% een lead. En hiervan wordt gemiddeld 30% een klant. Ingewikkeld? Ik zal het uittekenen in een schema.

Positie zoekresultaten Google % organisch zoekverkeer Positie zoekresultaten Google % totaal organisch zoekverkeer
1 32,5% pagina 1 (1-10) 92,1%
2 17,6% pagina 2 (11-20) 4,8%
3 11,4% pagina 3 (21-30) 1,1%
4 8,1%
5 6,1%

bron: Chitika, juni 2013

Hoeveel bezoekers en klanten genereert de blog posting?

Hier komt alles samen. Als we de rekensom maken zie je waarom het belangrijk is om hoog te scoren is in Google. Scoor je positie 2 met een zoekvolume van 5.000 vertoningen per maand, dan kun je jaarlijks rekenen op:

  • te verwachten bezoekers: 12 maanden x 5.000 vertoningen x 17,6% = 10.560 bezoekers
  • prospects: 2% van het aantal bezoekers = 211 prospects
  • leads: 10% van het aantal prospects = 21 leads
  • klanten: 30% van het aantal leads = 6 klanten

Meten en bijsturen

Laat je ook weer niet afschrikken door deze getallen. Dit is een berekening van een enkele blogpost en een zoekterm. Een post kan gevonden worden onder verschillende zoektermen en alle berichten samen dragen bij aan je conversie. Haal je de bovenstaande percentages niet, dan kan het zaak zijn je blog artikel bij te sturen. Valt het bezoekersaantal tegen? Dan sluit de getoonde beschrijving in de resultaten niet aan bij de verwachting van de zoeker. Valt het aantal prospects tegen? Dan is je call to action niet goed. Google Analytics en Google Webmastertools geven je een bron aan informatie.

Bij het schrijven van een blog kies je een onderwerp dat aansluit bij je doelgroep, je kiest een zoekterm die je wilt gebruiken en bepaalt welke positie haalbaar is. Maar onthoud: een blog schrijf je altijd over onderwerpen die je doelgroep interessant vindt.

 

jeroen beelen handtekening

 

 

 

 

 

 

foto: Ben Stanfield